Oivallukset | 1.1.1970

Isännöinnin vaihto

Yleisimmät kysymykset koskien isännöinnin vaihtoprosessia sekä uutta
isännöintitoimistoa

  1. Kun tulemme Oiva Isännöinnille asiakkaaksi, niin mikä on siirtokustannus, kun vaihdetaan isännöintitoimistoa?
    a. Kun tulette Oiva Isännöinnin asiakkaaksi, ei Oiva Isännöinti veloita tästä
    mitään. Haluamme teidät asiakkaaksemme, emmekä tietenkään veloita
    tästä.
  2. Rasittaako vaihtoprosessi hallitusta? Kuinka pitkä siirtoprosessi on?
    a. Ainakin Oivalla taloyhtiön hallituksen tekemän päätöksen jälkeen siirto viedään
    maaliin hallitusta turhaan rasittamatta. Käytännön toimet, kuten edellisen
    isännöintisopimuksen irtisanominen, taloyhtiön arkistomateriaalien nouto ja
    läpikäynti, vaihdosta tiedottaminen osakkaille ja huoltoyhtiölle, maksuliikenteen
    siirto sekä erilaiset osoitemuutokset, hoidetaan Oivan tiimin taholta taloyhtiön
    valtuutuksella.
    b. Alamme pyytämään asiakasyhtiön aineistoa vanhalta isännöintitoimistolta noin
    kuukausi ennen aloituspäivää sekä avaamme pankkiyhteydet pankkiin. Oivan
    Tervetuloa Oivalle- tiedote lähtee noin 1–2 viikkoa ennen sopimuksen alkua.
    c. Tämä prosessi ei rasita hallitusta ollenkaan!
  3. Meitä huolettaa isännöintitoimiston erillislaskutus! Miten se on hoidettu Oiva
    Isännöinnillä?
    a. Oiva Isännöinnillä hallitus tietää AINA, että mikä maksaa ja miksi. Isännöinnin
    kustannukset voidaan budjetoida lähes eurolleen jokainen vuosi.
    b. Oiva Isännöinti ei peri taloyhtiön korjaushankkeista prosentuaalisia palkkioita.
    c. Oiva Isännöinti ei peri taloyhtiöltä mitään hankintapalkkioita.
    d. Taloyhtiön korjaushankkeiden yhteydessä tehtävät lisätyöt tehdään tuntityönä ja
    tästä annetaan hallitukselle tuntiarvio ennen urakan alkua.
  4. Meitä huolettaa isännöintitoimiston kartelli, josta mediassakin on kirjoitettu ja puhuttu.
    Onko Oiva Isännöinti ollut mukana kartellissa?
    a. Oiva Isännöinnillä ei ole mitään tekemistä kartellin kanssa eikä ole ollut tässä
    mukana. Meille läpinäkyvyys on kaiken a ja o.
    b. Me emme suosi ketään urakoitsijaa vaan kilpailutamme kaikki läpinäkyvästi
    c. Me emme peri tai saa mitään hankintapalkkioita
    d. Hallituksella on täysi läpinäkyvyys asiakasyhtiön talouden seurantaan
    e. Oiva Isännöinti ei peri hankkeista prosentuaalisia palkkioita
  5. Millaiset on taloyhtiön sähköiset järjestelmät Oiva Isännöinnillä?
    a. OmaOiva-asiointikanava yhdistää digitaaliset palvelut ja perinteisen
    puhelinpalvelun asiakasta 24/7 läpi vuoden palvelevaksi kokonaisuudeksi.
    2/3
    b. Taloyhtiön hallitus pääsee seuraamaan taloyhtiön kassatiliä, laskuja,
    tuloslaskelmaa sekä tasetta lähes reaaliaikaisesti. Oivalla on myös mahdollisuus
    lisätä esim. hallituksen puheenjohtaja käsittelemään yhtiön laskut sekä
    hyväksymään ne.
    c. Sähköisissä järjestelmissä hallitus pystyy myös tarkastelemaan yhtiön kaikkia
    dokumentteja kuten, pöytäkirjoja, sopimuksia, piirustuksia ja taloyhtiön muuta
    materiaalia
    d. Osakkeenomistaja pääsee sähköisissä järjestelmissä seuraamaan omaa
    talouttaan sekä tutustumaan taloyhtiön yhtiökokouksien pöytäkirjoihin sekä
    tiedotteisiin
    e. Oiva Isännöinnillä hallituksen kokoukset / yhtiökokoukset voidaan haluttaessa
    järjestää myös osin tai täysin sähköisesti
  6. Kuinka monta kohdetta isännöitsijällä on keskimäärin Oiva Isännöinnillä?
    a. Meiltä kysytään usein, että kuinka monta asiakastaloyhtiötä isännöitsijällä on.
    Asiakasyhtiöiden määrä ei kerro juuri mistään. Sillä on iso merkitys, että minkä
    tyyppisiä isännöitsijän asiakasyhtiöt ovat ja millaista isännöintiä ne tarvitsevat ja
    haluavat. On eri asia isännöidä liikekiinteistöä kuin putkiremontti-iässä olevaa
    asuinkerrostaloa.
    b. Isännöintiyrityksen organisaatiolla on suuri merkitys asiakasyhtiöiden
    kappalemäärään. Oiva Isännöinti tarjoaa tiimiä hoitamaan asiakaskohteen
    isännöintiä eli isännöitsijä ei tee kaikkea yksin. Kirjanpitäjä huolehtii taloyhtiön
    taloudesta, kiinteistösihteeri esim. saunavuoroista sekä asiakaspalvelu vastaa
    taloyhtiön asukkaiden yleisiin kysymyksiin. Tekninen isännöitsijä ottaa kantaa
    taloyhtiön teknisiin asioihin, mikäli näin sovitaan hallituksen kanssa. Tämän
    johdosta isännöitsijä pystyy keskittymään taloyhtiön proaktiiviseen johtamiseen.
    c. Oiva Isännöinti myös mittaa jokaisen asiakaskontaktin tyytyväisyyttä ja kehittää
    tämän avulla asiakassuhdetta sekä tarkastelee isännöitsijöiden työmääriä.
    d. Olemme myös asiakasyhtiöön yhteydessä vähintään kerran vuodessa ja
    kysymme, että miten yhteistyö on mennyt isännöitsijän ja hallituksen välillä.
  7. Kuinka Oiva Isännöinnillä seurataan laatua?
    a. Seuraamme ja pyydämme palautetta jokaisesta asiakaspalveluun tulleesta
    puhelusta. Kehitämme asiakaspalveluamme tämän palautteen perusteella.
    b. Olemme yhteydessä asiakasyhtiön hallituksen puheenjohtajaan vähintään kerran
    vuodessa ja kysymme sekä kuuntelemme että miten yhteistyö on sujunut.
    Käymme keskustelun pohjalta vastaukset läpi vastuullisen isännöitsijän kanssa.
    c. Keskustelemme myös usein meidän työntekijöidemme kanssa työn määrästä ja
    laadusta sekä järjestämme kvartaaleittain pulssikyselyitä omalle henkilökunnalle
    d. Niin asiakastyytyväisyys kuin pulssikyselyiden tulokset ovat loistavia Oiva
    Isännöinnillä
    e. Oiva Isännöinti on myös ISA-auktorisoitu isännöintiyritys
  8. Kuka omistaa Oiva Isännöinnin?
    a. Oiva Isännöinnin omistaa Oivan oma henkilökunta sekä suomalainen
    pääomasijoitusyhtiö, joka on sijoittanut Oivaan suomalaisten säästöjä.
    3/3
  9. Kun tulemme Oiva Isännöinnille asiakkaaksi, niin mistä käsin tehdään isännöinti sekä
    kirjanpito?
    a. Oiva Isännöinnillä kaikki työt tehdään inhouse-työnä. Tämä tarkoittaa sitä, että
    emme ole ulkoistaneet mitään taloyhtiön palveluita kolmannelle osapuolelle.
    b. Teemme itse isännöinnin, teknisen isännöinnin, kirjanpidon, kiinteistösihteerin
    työt sekä asiakaspalvelun.
    c. Nämä kaikki työt tehdään paikallisesti samasta toimistosta. Voitte myös tulla
    tapaamaan meitä Oivalaisia toimistolle!
  10. Miksi Oiva Isännöinti tarjoaa mahdollisuutta monenlaiseen hinnoittelumalliin?
    a. Annamme asiakasyhtiölle mahdollisuuden valita, että millaisen hinnoittelumallin
    he haluavat. Toiset arvostat ennakoitavuutta ja toiset arvostavat
    kustannustehokkuutta
    b. Meillä asiakas voi valita kiinteän hinnan tai vaihtoehtoisesti perinteisen,
    lakisääteisiin palveluihin sekä lisätöihin perustuvan mallin. Ihan sen mukaan,
    minkä itselleen parhaaksi kokee
  11. Miten hallitus pystyy seuraamaan sitä, että isännöitsijä tekee hänelle määrätyt tehtävät?
    a. Oiva Isännöinnillä on käytössä Viilu-palvelu, jossa on hallituksen ja isännöitsijän
    tehtävälistaus sekä tehtävien seuranta. Hallitus pystyy sitä kautta seuraamaan
    tehtävien etenemisiä.
  12. Miten tiedottaminen/viestintä hoidetaan Oivalla?
    a. Oiva Isännöintiin voitte olla yhteydessä niin puhelimella, sähköpostilla,
    lomakkeilla kuin tulla käymään sekä tapaamaan meitä toimistolle
    b. Toimitamme tiedotteet asukaspalvelusivuille, sähköpostitse tai kirjeitse, juuri niin
    kuin asukas halua