Isännöintitoimiston vaihtaminen

Isännöintitoimiston vaihtamisessa suurin työ hallitukselle on uuden toimiston valinta.

Sen jälkeen on meidän tehtävämme hoitaa asiat niin, että isännöintitoimiston vaihtaminen sujuu kitkattomasti niin asukkaille, osakkaille kuin taloyhtiönne yhteistyökumppaneillekin. Otamme uudet taloyhtiöt hoitoomme lähes 50 vuoden ja tuhansien vaihdosten kokemuksella luotettavasti ja taloyhtiöllenne vaivattomasti.

1. Sopimuksesta tiedonsiirtoon

Kun sopimus on allekirjoitettu, isännöintitiimimme on yhteydessä nykyiseen isännöintitoimistoonne. Siirrämme kaiken tarvittavan tiedon omiin järjestelmiimme.

Kirjaamme tiedot kirjanpito- ja isännöintijärjestelmiin sekä laajaan asiakaspalvelusivustoon. Käytössämme on kuittauslista, jonka avulla varmistamme kaiken olennaisen ja tarpeellisen tiedon siirtämisen vaihdoksen yhteydessä.

Varmistamme samalla, että kaikki taloyhtiönne asiat on hoidettu hyvän hallintotavan mukaisesti.

2. Tutustumista ja kunnossapitosuunnitelmia

Sovimme tilannepalaverin ja kiinteistökierroksen teknisen isännöitsijän, isännöitsijän ja taloyhtiönne hallituksen kanssa. On tärkeää, että saamme taloyhtiön hallitukselta hiljaista tietoa taloyhtiön historiasta, tehdyistä korjauksista ja havaituista ongelmista.

Tekninen tiimimme ja isännöitsijä tutustuvat hallituksen johdolla kiinteistöön ja arvioivat sen teknisesti ja käyttäjälähtöisesti. Samalla tutustumme hallitukseen ja sovimme yhteisistä työskentelytavoista. Listaamme kiinteistön ongelmakohdat ja korjaustarpeet ja koostamme korjausehdotukset.

3. Hyvää arkea

Tiedotamme taloyhtiön asukkaita, osakkaita sekä yhteistyökumppaneita vähintään viikkoa ennen isännöintitoimiston vaihtumista.

Tiedotteessa kerromme muun muassa isännöintitiimin yhteystiedot, tarvittavat maksutiedot sekä ohjeet laajan asukaspalvelusivuston käyttöön.

Meille on tärkeintä, että taloyhtiössänne jatkuu normaali arki ja isännöintitoimiston vaihtuminen näkyy vain parempana palveluna.

Hyvän isännöinnin pelisääntöjä määrittävät isännöinnin uudet eettiset ohjeet tulevat voimaan 1.2.2023. Muutoksilla tavoitellaan yhä avoimempaa ja vastuullisempaa isännöintiä.

Isännöintiala on taas julkisuuden valokeilassa markkinaoikeuden annettua tänään päätöksensä ns. isännöinnin kartellitutkimuksesta. Tutkinta ei koskenut Oivaa eikä Oivaan liittyneitä yrityksiä. Vaikka tutkinnassa on ollut vain muutama isännöintiyritys sekä Isännöintiliitto, koko ala saa osansa seuraamuksista.

Isännöinnin uudistaminen etenee vauhdilla. Oiva isännöinti on hankkinut omistukseensa mikkeliläisen Arvokaksikko Oy:n, joka toimii Etelä-Savon maakuntakeskuksessa nimellä Mikkelin Kiinteistöpysäkki.
Kaupan myötä Oivan liikevaihto nousee 28 miljoonaan euroon, eli se on kolminkertaistunut reilussa vuodessa. Henkilöstön määrä on kasvanut noin 90:stä noin 280:een, eli Oiva on myös merkittävä työllistäjä isännöintialalla.