Oivallukset | Oppaat | 8.8.2024

Taloyhtiön vuosikello

Taloyhtiön vuosikello auttaa seuraamaan, mitä kussakin kvartaalissa kannattaa tehdä ja ottaa huomioon taloyhtiön toiminnan sujuvuuden varmistamiseksi.

Konkreettiset muistilistat lisäävät läpinäkyvyyttä, helpottavat taloyhtiön johtamista ja sujuvoittavat arkea.

Asukkaat pysyvät kartalla, mitä taloyhtiössä tapahtuu ja milloin.

Hallituksen jäsenet pysyvät ajan tasalla tärkeistä tehtävistä, kuten yhtiökokouksen valmisteluista, tilinpäätöksen laatimisesta ja korjaushankkeiden valvonnasta. Tämä lisää tehokkuutta ja suunnitelmallisuutta, mikä parantaa taloyhtiön hallintoa ja asukkaiden tyytyväisyyttä.

Taloyhtiön vuosikello

Taloyhtiön vuosikello auttaa suunnittelemaan taloyhtiön toimenpiteitä

Taloyhtiön vuosikello
Q1: tammi-maaliskuu

Taloyhtiön vuosikellon ensimmäisen kvartaalin aikana valmistaudutaan yhtiökokoukseen, tilinpäätöksen laadintaan ja taloyhtiön hallinnollisten asioiden valmisteluun. Lisäksi huolehditaan kiinteistön kunnossapidosta talviaikana.

  • Valmistellaan yhtiökokouksen päätösasiat ja talousarvio
  • Tehdään selvitys tehdyistä kunnossapito- ja muutostöistä
  • Hallituksen jäsenten valinta ja palkkioiden määrittäminen
  • Yhtiökokouksen järjestäminen ja sen asiakirjojen viimeistely

Kiinteistönhoito:

  • Lumityöt ja liukkauden torjunta
  • Katon lumikuorman ja jään seuranta
  • Sisälämpötilojen, patteriventtiilien ja -termostaattien tarkastus
  • Sadevesikaivojen ja rännilämmitysten toimivuuden tarkkailu

Viestintä:

  • Tiedotetaan osakkaita yhtiökokouksesta ja sen päätöksistä
  • Muistutetaan asukkaita sisälämpötilojen säädöistä

Q2: huhti-kesäkuu

Toisella kvartaalilla uusi hallitus järjestäytyy ja aloitetaan kevätsiivoukset. Tehtävälistalla on myös mahdollisten korjaushankkeiden valvonta sekä seuraavat tärkeät asiat:

  • Uuden hallituksen järjestäytyminen ja työjärjestyksen laatiminen
  • Hallituksen jäsenten perehdytys ja kokoussuunnitelmat
  • Kesälomien tuuraukset
  • Mahdollinen välitilinpäätöksen laatiminen
  • Kevät on optimaalista aikaa toteuttaa uusi Oivan Talokysely. Näppärä työkalu auttaa varmistamaan tärkeiden funktioiden toimivuuden (mm. ilmanvaihto, lämmitys jne.) sekä asukkaiden tyytyväisyyden

Kiinteistönhoito:

  • Pihan puiden ja pensaiden leikkaaminen
  • Nurmikon leikkaus ja kasvuston hoito
  • Lämmitysjärjestelmän kesäsulku ja lämmönsiirtimen tarkkailu
  • Salaojajärjestelmän ja sadevesijärjestelmän tarkistus

Viestintä:

  • Tiedotetaan asukkaita isännöinnin ja huollon kesän aukioloajoista

Taloyhtiön vuosikello
Q3: heinä-syyskuu

Talolyhtiön vuosikellon kolmannella kvartaalilla hallitus tarkastelee taloyhtiön taloutta ja aloittaa seuraavan tilikauden suunnittelun. Kiinteistönhoidossa keskitytään syyskauden valmisteluun ja asialistalla voi olla esimerkiksi:

● Seuraavan vuoden PTS-suunnittelun ja kilpailutusten aloitus
● Talven toimenpiteiden suunnittelu yhdessä huoltoyhtiön kanssa
● Taloyhtiön strategian päivityksen aloittaminen + mahdollinen kysely strategian päivittämistä varten

Kiinteistönhoito:
Ulkovalaistuksen tarkastus syksyä varten
Suljetaan kesävedet ja siirrytään syyslämmitykseen
Patteriverkoston ja lämmitysjärjestelmän tarkastus

Viestintä:
Tiedotetaan syystalkoista ja niiden järjestelyistä
Informoidaan pelastussuunnitelmasta ja energiansäästöviikosta

Q4: loka-joulukuu

Viimeisellä vuosikvartaalilla keskitytään tulevan vuoden budjetointiin ja korjausohjelmien vahvistamiseen. Valmistaudutaan myös talvi- ja lämmityskauteen ja varmistetaan paloturvallisuus.

  • Talousarvion valmistelu ja hallituksen työn arviointi
  • Seuraavan vuoden korjausohjelman vahvistaminen
  • Tutustutaan sopimusten hinnankorotuksiin ja tehdään tarvittavat päätökset.

Kiinteistönhoito:

  • Ajoluiskien ja räystäiden sulatuskaapeleiden tarkastus
  • Lumityöt ja liukkauden torjunta
  • Katon lumikuorman ja mahdollisten jääpuikkojen seuranta

Viestintä:

  • Tiedotetaan asukkaille paloturvallisuudesta ja joulunajan ohjeista
  • Informoidaan joulun jätteiden (lahjapapereiden ja paistinrasvojen) oikeaoppisesta lajittelusta

PAREMPAA TALOYHTIÖELÄMÄÄ 

Haluamme olla uudistamassa isännöintiä ja parantamassa taloyhtiöelämää. Emme tarjoa vain isännöintiä, vaan taloyhtiön kokonaisvaltaista hallintaa. Asiakas olet sinä ja koko taloyhtiö.

Jäikö vuosikellosta jotain kysyttävää? Ota yhteyttä Oiva isännöinnin asiakaspalveluun niin autamme mielellämme.