Taloyhtiön vuosikello
Taloyhtiön vuosikello auttaa seuraamaan, mitä kussakin kvartaalissa kannattaa tehdä ja ottaa huomioon taloyhtiön toiminnan sujuvuuden varmistamiseksi.
Konkreettiset muistilistat lisäävät läpinäkyvyyttä, helpottavat taloyhtiön johtamista ja sujuvoittavat arkea.
Asukkaat pysyvät kartalla, mitä taloyhtiössä tapahtuu ja milloin.
Hallituksen jäsenet pysyvät ajan tasalla tärkeistä tehtävistä, kuten yhtiökokouksen valmisteluista, tilinpäätöksen laatimisesta ja korjaushankkeiden valvonnasta. Tämä lisää tehokkuutta ja suunnitelmallisuutta, mikä parantaa taloyhtiön hallintoa ja asukkaiden tyytyväisyyttä.
Taloyhtiön vuosikello
Q1: tammi-maaliskuu
Taloyhtiön vuosikellon ensimmäisen kvartaalin aikana valmistaudutaan yhtiökokoukseen, tilinpäätöksen laadintaan ja taloyhtiön hallinnollisten asioiden valmisteluun. Lisäksi huolehditaan kiinteistön kunnossapidosta talviaikana.
- Valmistellaan yhtiökokouksen päätösasiat ja talousarvio
- Tehdään selvitys tehdyistä kunnossapito- ja muutostöistä
- Hallituksen jäsenten valinta ja palkkioiden määrittäminen
- Yhtiökokouksen järjestäminen ja sen asiakirjojen viimeistely
Kiinteistönhoito:
- Lumityöt ja liukkauden torjunta
- Katon lumikuorman ja jään seuranta
- Sisälämpötilojen, patteriventtiilien ja -termostaattien tarkastus
- Sadevesikaivojen ja rännilämmitysten toimivuuden tarkkailu
Viestintä:
- Tiedotetaan osakkaita yhtiökokouksesta ja sen päätöksistä
- Muistutetaan asukkaita sisälämpötilojen säädöistä
Q2: huhti-kesäkuu
Toisella kvartaalilla uusi hallitus järjestäytyy ja aloitetaan kevätsiivoukset. Tehtävälistalla on myös mahdollisten korjaushankkeiden valvonta sekä seuraavat tärkeät asiat:
- Uuden hallituksen järjestäytyminen ja työjärjestyksen laatiminen
- Hallituksen jäsenten perehdytys ja kokoussuunnitelmat
- Kesälomien tuuraukset
- Mahdollinen välitilinpäätöksen laatiminen
- Kevät on optimaalista aikaa toteuttaa uusi Oivan Talokysely. Näppärä työkalu auttaa varmistamaan tärkeiden funktioiden toimivuuden (mm. ilmanvaihto, lämmitys jne.) sekä asukkaiden tyytyväisyyden
Kiinteistönhoito:
- Pihan puiden ja pensaiden leikkaaminen
- Nurmikon leikkaus ja kasvuston hoito
- Lämmitysjärjestelmän kesäsulku ja lämmönsiirtimen tarkkailu
- Salaojajärjestelmän ja sadevesijärjestelmän tarkistus
Viestintä:
- Tiedotetaan asukkaita isännöinnin ja huollon kesän aukioloajoista
Taloyhtiön vuosikello
Q3: heinä-syyskuu
Talolyhtiön vuosikellon kolmannella kvartaalilla hallitus tarkastelee taloyhtiön taloutta ja aloittaa seuraavan tilikauden suunnittelun. Kiinteistönhoidossa keskitytään syyskauden valmisteluun ja asialistalla voi olla esimerkiksi:
● Seuraavan vuoden PTS-suunnittelun ja kilpailutusten aloitus
● Talven toimenpiteiden suunnittelu yhdessä huoltoyhtiön kanssa
● Taloyhtiön strategian päivityksen aloittaminen + mahdollinen kysely strategian päivittämistä varten
Kiinteistönhoito:
Ulkovalaistuksen tarkastus syksyä varten
Suljetaan kesävedet ja siirrytään syyslämmitykseen
Patteriverkoston ja lämmitysjärjestelmän tarkastus
Viestintä:
Tiedotetaan syystalkoista ja niiden järjestelyistä
Informoidaan pelastussuunnitelmasta ja energiansäästöviikosta
Q4: loka-joulukuu
Viimeisellä vuosikvartaalilla keskitytään tulevan vuoden budjetointiin ja korjausohjelmien vahvistamiseen. Valmistaudutaan myös talvi- ja lämmityskauteen ja varmistetaan paloturvallisuus.
- Talousarvion valmistelu ja hallituksen työn arviointi
- Seuraavan vuoden korjausohjelman vahvistaminen
- Tutustutaan sopimusten hinnankorotuksiin ja tehdään tarvittavat päätökset.
Kiinteistönhoito:
- Ajoluiskien ja räystäiden sulatuskaapeleiden tarkastus
- Lumityöt ja liukkauden torjunta
- Katon lumikuorman ja mahdollisten jääpuikkojen seuranta
Viestintä:
- Tiedotetaan asukkaille paloturvallisuudesta ja joulunajan ohjeista
- Informoidaan joulun jätteiden (lahjapapereiden ja paistinrasvojen) oikeaoppisesta lajittelusta
PAREMPAA TALOYHTIÖELÄMÄÄ
Haluamme olla uudistamassa isännöintiä ja parantamassa taloyhtiöelämää. Emme tarjoa vain isännöintiä, vaan taloyhtiön kokonaisvaltaista hallintaa. Asiakas olet sinä ja koko taloyhtiö.
Jäikö vuosikellosta jotain kysyttävää? Ota yhteyttä Oiva isännöinnin asiakaspalveluun niin autamme mielellämme.
Rahanpesulaki isännöinnissä – näin rahanpesulaki vaikuttaa taloyhtiön hallitukseen ja isännöintiin
Rahanpesulain tavoitteena on ehkäistä rikollista toimintaa ja varmistaa, että yritykset tuntevat asiakkaansa riittävän tarkasti. Isännöintialalla tämä tarkoittaa mm. hallituksen jäsenten henkilöllisyyden todentamista, tietojen päivittämistä sekä säännöllistä pakotelistojen tarkastamista. Velvoitteiden tarkoituksena tehdä taloyhtiöiden toiminnasta entistä turvallisempaa ja läpinäkyvämpää. Tässä artikkelissa kerromme, mitä rahanpesulain vaatimukset tarkoittavat taloyhtiöille ja kuinka ne vaikuttavat hallituksen jäseniin. Mikä on KYC-prosessi ja […]
Oiva Isännöinnille on myönnetty Avainlippu – merkki suomalaisesta työstä
Olemme ylpeitä voidessamme kertoa, että yrityksellemme on myönnetty Avainlippu-merkki tunnustuksena suomalaisesta palvelusta. Tämä arvostettu merkki kertoo, että olemme sitoutuneet toimimaan suomalaisilla arvoilla ja tarjoamaan laadukasta, vastuullista ja paikallista palvelua, joka tukee kotimaista työtä ja yhteiskuntaa. Mitä Avainlippu kertoo? Avainlippu on Suomalaisen Työn (entinen Suomalaisen Työn liitto) myöntämä merkki, joka tunnetaan luotettavuuden, vastuullisuuden ja kotimaisen työn […]
Oivalla pyydetään lapset mukaan töihin 22.11.
Myös Oivalla pyydetään lapset mukaan työpaikalle perjantaina 22.11. ❤️ Tämä päivä tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa perheystävällistä kulttuuria ja antaa tulevaisuuden työelämän ahertajille tilaisuuden tutustua aikuisten työntekoon ja oppia, mitä kaikkea erilaiset ammatit ja tehtävät pitävät sisällään. Lapset mukaan töihin -päivä tukee vahvasti organisaatiomme perheystävällisyyttä ja avoimuutta. Arvostamme tasapainoista arkea, ja yhdessä tekeminen niin kollegoiden kuin heidän […]
Taloyhtiön budjetti – vinkit onnistuneeseen suunnitteluun
Taloyhtiön budjetti on yksi taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän tärkeimmistä tehtävistä. Hyvin suunniteltu budjetti auttaa taloyhtiötä pysymään taloudellisesti tasapainossa ja varautumaan tuleviin korjauksiin ja ylläpitotarpeisiin. Lisäksi se luo turvallisuuden tunnetta asukkaille ja varmistaa, että kiinteistön arvo säilyy pitkällä aikavälillä. Miten aloittaa taloyhtiön budjetointi? Budjetointiprosessi alkaa aina tarkastamalla kuluvan vuoden taloustilanne. Mitä kuluja on syntynyt odotetusti, ja […]