Taloyhtiön vuosikello
Taloyhtiön vuosikello auttaa seuraamaan, mitä kussakin kvartaalissa kannattaa tehdä ja ottaa huomioon taloyhtiön toiminnan sujuvuuden varmistamiseksi.
Konkreettiset muistilistat lisäävät läpinäkyvyyttä, helpottavat taloyhtiön johtamista ja sujuvoittavat arkea.
Asukkaat pysyvät kartalla, mitä taloyhtiössä tapahtuu ja milloin.
Hallituksen jäsenet pysyvät ajan tasalla tärkeistä tehtävistä, kuten yhtiökokouksen valmisteluista, tilinpäätöksen laatimisesta ja korjaushankkeiden valvonnasta. Tämä lisää tehokkuutta ja suunnitelmallisuutta, mikä parantaa taloyhtiön hallintoa ja asukkaiden tyytyväisyyttä.
Taloyhtiön vuosikello
Q1: tammi-maaliskuu
Taloyhtiön vuosikellon ensimmäisen kvartaalin aikana valmistaudutaan yhtiökokoukseen, tilinpäätöksen laadintaan ja taloyhtiön hallinnollisten asioiden valmisteluun. Lisäksi huolehditaan kiinteistön kunnossapidosta talviaikana.
- Valmistellaan yhtiökokouksen päätösasiat ja talousarvio
- Tehdään selvitys tehdyistä kunnossapito- ja muutostöistä
- Hallituksen jäsenten valinta ja palkkioiden määrittäminen
- Yhtiökokouksen järjestäminen ja sen asiakirjojen viimeistely
Kiinteistönhoito:
- Lumityöt ja liukkauden torjunta
- Katon lumikuorman ja jään seuranta
- Sisälämpötilojen, patteriventtiilien ja -termostaattien tarkastus
- Sadevesikaivojen ja rännilämmitysten toimivuuden tarkkailu
Viestintä:
- Tiedotetaan osakkaita yhtiökokouksesta ja sen päätöksistä
- Muistutetaan asukkaita sisälämpötilojen säädöistä
Q2: huhti-kesäkuu
Toisella kvartaalilla uusi hallitus järjestäytyy ja aloitetaan kevätsiivoukset. Tehtävälistalla on myös mahdollisten korjaushankkeiden valvonta sekä seuraavat tärkeät asiat:
- Uuden hallituksen järjestäytyminen ja työjärjestyksen laatiminen
- Hallituksen jäsenten perehdytys ja kokoussuunnitelmat
- Kesälomien tuuraukset
- Mahdollinen välitilinpäätöksen laatiminen
- Kevät on optimaalista aikaa toteuttaa uusi Oivan Talokysely. Näppärä työkalu auttaa varmistamaan tärkeiden funktioiden toimivuuden (mm. ilmanvaihto, lämmitys jne.) sekä asukkaiden tyytyväisyyden
Kiinteistönhoito:
- Pihan puiden ja pensaiden leikkaaminen
- Nurmikon leikkaus ja kasvuston hoito
- Lämmitysjärjestelmän kesäsulku ja lämmönsiirtimen tarkkailu
- Salaojajärjestelmän ja sadevesijärjestelmän tarkistus
Viestintä:
- Tiedotetaan asukkaita isännöinnin ja huollon kesän aukioloajoista
Taloyhtiön vuosikello
Q3: heinä-syyskuu
Talolyhtiön vuosikellon kolmannella kvartaalilla hallitus tarkastelee taloyhtiön taloutta ja aloittaa seuraavan tilikauden suunnittelun. Kiinteistönhoidossa keskitytään syyskauden valmisteluun ja asialistalla voi olla esimerkiksi:
● Seuraavan vuoden PTS-suunnittelun ja kilpailutusten aloitus
● Talven toimenpiteiden suunnittelu yhdessä huoltoyhtiön kanssa
● Taloyhtiön strategian päivityksen aloittaminen + mahdollinen kysely strategian päivittämistä varten
Kiinteistönhoito:
Ulkovalaistuksen tarkastus syksyä varten
Suljetaan kesävedet ja siirrytään syyslämmitykseen
Patteriverkoston ja lämmitysjärjestelmän tarkastus
Viestintä:
Tiedotetaan syystalkoista ja niiden järjestelyistä
Informoidaan pelastussuunnitelmasta ja energiansäästöviikosta
Q4: loka-joulukuu
Viimeisellä vuosikvartaalilla keskitytään tulevan vuoden budjetointiin ja korjausohjelmien vahvistamiseen. Valmistaudutaan myös talvi- ja lämmityskauteen ja varmistetaan paloturvallisuus.
- Talousarvion valmistelu ja hallituksen työn arviointi
- Seuraavan vuoden korjausohjelman vahvistaminen
- Tutustutaan sopimusten hinnankorotuksiin ja tehdään tarvittavat päätökset.
Kiinteistönhoito:
- Ajoluiskien ja räystäiden sulatuskaapeleiden tarkastus
- Lumityöt ja liukkauden torjunta
- Katon lumikuorman ja mahdollisten jääpuikkojen seuranta
Viestintä:
- Tiedotetaan asukkaille paloturvallisuudesta ja joulunajan ohjeista
- Informoidaan joulun jätteiden (lahjapapereiden ja paistinrasvojen) oikeaoppisesta lajittelusta
PAREMPAA TALOYHTIÖELÄMÄÄ
Haluamme olla uudistamassa isännöintiä ja parantamassa taloyhtiöelämää. Emme tarjoa vain isännöintiä, vaan taloyhtiön kokonaisvaltaista hallintaa. Asiakas olet sinä ja koko taloyhtiö.
Jäikö vuosikellosta jotain kysyttävää? Ota yhteyttä Oiva isännöinnin asiakaspalveluun niin autamme mielellämme.
Isännöinti Luotsi Oy osaksi Oiva Isännöintiä
Isännöinti Luotsi Oy on liittynyt osaksi Oiva Isännöintiä 2.9.2024. Yritysosto vahvistaa Oiva Isännöinnin asemaa johtavana isännöintialan toimijana. Samalla se mahdollistaa jatkuvasti kehittyvien digitaalisten palveluiden tarjonnan laajentamisen ja vie koko alaa kohti asiakaslähtöisempiä ratkaisuja. Isännöinti Luotsi on arvostettu ja hyvämaineinen yritys, joka tarjoaa ensiluokkaista palvelua, jossa henkilöstö- ja asiakaskokemus ovat tutkitusti erinomaisia. Isännöinti Luotsi on toiminut […]
Verenluovutus työajalla – vastuullisuus osana Oiva Isännöinnin arkea
Verenluovutuksen salliminen työajalla on yksi esimerkki siitä, miten uudistamme yrityksen toimintatapoja, huomioimme työntekijöitä ja laitamme yhteiskunnallisen vastuun priolistalle. Nykyajan työelämässä työnantajien rooli vastuullisuuden edistäjinä korostuu entisestään. Yhä useampi työntekijä haluaa tuntea työnsä merkitykselliseksi ja saada myös työpaikaltaan tukea henkilökohtaiseen kasvuun ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Meille Oiva Isännöinnissä verenluovutuksen mahdollistaminen työaikana on osoitus siitä, että välitämme työntekijöidemme […]
Oiva Isännöinti Group Oy panostaa kasvuun ja vahvistaa johtoryhmäänsä: Janika Vilkman yritysosto-, vastuullisuus- ja lakiasianjohtajaksi ja Juhani Kenttälä henkilöstöjohtajaksi
Oiva Isännöinti Group Oy vahvistaa asemaansa isännöintialan alan johtavana toimijana Suomessa ja kiihdyttää kasvuaan nimittämällä kaksi avainhenkilöä johtoryhmäänsä. Janika Vilkman ja Juhani Kenttälä on valittu tuomaan pitkän linjan osaamista sekä strategista näkemystä, jotka tukevat konsernin tulevaisuuden tavoitteita. Molemmat raportoivat tehtävissään Oiva Isännöinti -konsernin toimitusjohtaja Jussi Niemelälle. –Oivan strategia on jatkaa kasvua ja keskittyä alan parhaaseen […]
Isännöitsijän kilpailutus
Isännöitsijän kilpailutus voi olla haastava prosessi. On tärkeää valita juuri sellainen isännöitsijä, joka pystyy vastaamaan oman taloyhtiön toiveisiin ja tavoitteisiin. Keräsimme tärkeimmät askeleet ja kysymykset, jotka auttavat selkeyttämään isännöitsijän kilpailutuksessa. Isännöitsijä ja hänen tiiminsä vastaa laajasta kirjosta asumiseen, arjen sujuvuuteen, asukkaiden tyytyväisyyteen ja taloyhtiön arvoon vaikuttavista tehtävistä. Me Oiva Isännöinnillä olemme huomanneet, että etenkin asumisen […]