Eettisten ohjeiden päivitys tulee tarpeeseen
Hyvän isännöinnin pelisääntöjä määrittävät isännöinnin uudet eettiset ohjeet tulevat voimaan 1.2.2023. Muutoksilla tavoitellaan yhä avoimempaa ja vastuullisempaa isännöintiä.
Uudistuneiden eettisten ohjeiden keskeisimmät muutokset koskevat isännöintisopimusten avoimuutta, isännöinnin riippumattomuutta taloyhtiön hankinnoissa, palkkioiden läpinäkyvyyttä, sidonnaisuuksien ilmoittamista sekä alan keskinäistä kunnioitusta isännöinnin vaihtotilanteissa ja kilpailussa.
– Nämä ovat asioita, joissa isännöinnin luottamus punnitaan, sanoo Oivan toimitusjohtaja Jarno Haikonen.
Oivalla alan kiristyneet eettiset ohjeet otetaan ilolla vastaan. On selvää, että isännöintiala vaatii uudistumista ja sitä etenkin oivalaiset ovat tekemässä, askel kerrallaan.
– Uskomme läpinäkyvyyteen, joka meillä on jo sisäänrakennettuna toimintamalleissamme. Lupaus avoimuudesta ei ole oivalaisille vain ohjeita tai pintakiiltoa, vaan kaikkea meidän tekemistämme ohjaava ja kaikissa arjen kohtaamisissa näkyvä arvo.
Hinnoittelun on oltava läpinäkyvää
Uusien ohjeiden mukaan isännöinnin palkkioista ja hinnoitteluperusteista on kerrottava asiakkaalle selkeästi. Isännöinnin on jatkossa eriteltävä asiakkaalle vähintään kerran vuodessa perittyjen kiinteiden ja erillisveloitettavien palkkioiden määrät. Lisäksi hinnankorotuksille on saatava aidosti asiakkaan hyväksyntä, joko kirjallisesti tai hallituksen kokouksessa.
Oivan asiakkaille hinnoittelu on jo nyt läpinäkyvää. Kustannukset avataan heti asiakassuhteen alussa ja mahdolliset hintamuutokset viedään aina avoimesti ja hyvissä ajoin asiakasyhtiöiden hallituksille hyväksyttäväksi. Asiakas tietää koko ajan mistä maksaa.
Avoimuutta taloyhtiön sopimuksiin ja hankintoihin
Avoimuutta lisääviä kirjauksia on lisätty esimerkiksi hankintasopimuksia sekä isännöintisopimusta koskien. Isännöinnin on aika ajoin käytävä läpi sopimuksia asiakkaan kanssa niin, että taloyhtiön hallitus tietää, mitä sopimuksia sen nimissä on tehty. Eettisiin ohjeisiin on myös kirjattu, että isännöinnin on tunnistettava ja tuotava esiin taloyhtiön hallituksen mahdolliset sidonnaisuudet ja esteellisyydet päätöksenteossa.
– Hyvällä isännöinnillä on osaamisensa tukena hyvä verkosto, mutta hankintojen on hyödynnettävä vain ja ainoastaan asiakastaloyhtiötä. Mitään taloyhtiön ostoista maksettavia palkkioita tai palautuksia esimerkiksi hankintojen keskittämisestä emme hyväksy, ellei niiden saajana ole yksinomaan taloyhtiö, Haikonen vakuuttaa.
Kaikki taloyhtiöiden hankinnat käydään aina hallituksissa tarkasti läpi ennen hankintapäätöstä ja niiden toteutumista seurataan säännöllisesti.
Oivalla läpinäkyvyys tarkoittaa myös muun muassa sitä, että asiakasyhtiöiden hallituksilla on avoin pääsy yhtiön puolesta tehtyihin sopimuksiin. Hallituksilla on koko ajan käytössään kaikki sama tieto kuin meillä oivalaisilla.
Tavoitettavissa tiiminä asiakkaan toiveiden mukaisesti
Asiakkaiden keskuudessa suurimpia yksittäisiä tyytymättömyyttä aiheuttavia asioita ovat olleet isännöinnin tavoitettavuuteen liittyvät ongelmat. Nyt ohjeisiin on erikseen kirjattu, että yhteydenottoihin on vastattava sovitussa tai kohtuullisessa ajassa.
– Isännöinti ei ole yksilöurheilua, vaan kyse on joukkuelajista, jossa myös asiakaspalvelijat, kirjanpitäjät, juristit sekä tekniikan ja energia-asioiden osaajat tekevät joukkueena työtä asiakkaan hyväksi. Hyvään isännöintiin kuuluu myös se, että asiakkaillamme on useita eri vaihtoehtoja oivalaisten tavoittamiseen itselleen parhaiten sopivalla tavalla. Nämä ovat meille asiakaskokemuksen rakentamisen tärkeitä peruspilareita, Jarno Haikonen sanoo.
Ohjeet tutuksi kaikille
Uusien ohjeiden mukaan isännöinnin on varmistettava, että asiakas on tietoinen isännöinnin eettisistä ohjeista.
– Pidämme eettisissä ohjeissa esiin tuotuja asioita ehdottoman tärkeinä ja pidämme osaltamme huolta siitä, että jokainen oivalainen tuntee ja ymmärtää niiden sisällön. Yhtä tärkeää on, että myös asiakkaat tiedostavat isännöinnin eettisen toiminnan periaatteet. Jatkossa liitämme ohjeet kaikkiin uusiin tekemiimme isännöintisopimuksiin muistutukseksi myös asiakkaillemme, Jarno Haikonen toteaa.
Isännöinnin uudet eettiset ohjeet ovat myös ladattavissa täältä: Uudet Isännöinnin eettiset ohjeet
Oivalluksia&Oppaita
Hei asukas tai hallituslainen! Tilaa parhaat vinkit sujuvaan taloyhtiöelämään suoraan sähköpostiisi.
Oiva Isännöinnille on myönnetty Avainlippu – merkki suomalaisesta työstä
Olemme ylpeitä voidessamme kertoa, että yrityksellemme on myönnetty Avainlippu-merkki tunnustuksena suomalaisesta palvelusta. Tämä arvostettu merkki kertoo, että olemme sitoutuneet toimimaan suomalaisilla arvoilla ja tarjoamaan laadukasta, vastuullista ja paikallista palvelua, joka tukee kotimaista työtä ja yhteiskuntaa. Mitä Avainlippu kertoo? Avainlippu on Suomalaisen Työn (entinen Suomalaisen Työn liitto) myöntämä merkki, joka tunnetaan luotettavuuden, vastuullisuuden ja kotimaisen työn […]
Oivalla pyydetään lapset mukaan töihin 22.11.
Myös Oivalla pyydetään lapset mukaan työpaikalle perjantaina 22.11. ❤️ Tämä päivä tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa perheystävällistä kulttuuria ja antaa tulevaisuuden työelämän ahertajille tilaisuuden tutustua aikuisten työntekoon ja oppia, mitä kaikkea erilaiset ammatit ja tehtävät pitävät sisällään. Lapset mukaan töihin -päivä tukee vahvasti organisaatiomme perheystävällisyyttä ja avoimuutta. Arvostamme tasapainoista arkea, ja yhdessä tekeminen niin kollegoiden kuin heidän […]
Taloyhtiön budjetti – vinkit onnistuneeseen suunnitteluun
Taloyhtiön budjetti on yksi taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän tärkeimmistä tehtävistä. Hyvin suunniteltu budjetti auttaa taloyhtiötä pysymään taloudellisesti tasapainossa ja varautumaan tuleviin korjauksiin ja ylläpitotarpeisiin. Lisäksi se luo turvallisuuden tunnetta asukkaille ja varmistaa, että kiinteistön arvo säilyy pitkällä aikavälillä. Miten aloittaa taloyhtiön budjetointi? Budjetointiprosessi alkaa aina tarkastamalla kuluvan vuoden taloustilanne. Mitä kuluja on syntynyt odotetusti, ja […]
PTS – Suunnitelmallinen taloyhtiön kunnossapito poistaa murheet tulevista remonteista
PTS eli pitkän tähtäimen suunnitelma antaa selkeän suunnan eikä tulevaisuuden remontteja tarvitse murehtia. Oletko taloyhtiön hallituksen jäsen tai osakas, ja mietit, mitä yllätyksiä seuraavat vuodet saattavat tuoda? Huolestuttaako, että kiinteistössä voi ilmetä yllättäviä korjaustarpeita, jotka aiheuttavat suuria, ennakoimattomia kustannuksia? Pitkän tähtäimen suunnitelma (PTS) on ratkaisu näihin huoliin. Korjauskustannukset voivat kasvaa yllättäen, jos kiinteistön kuntoa ei […]