Eettisten ohjeiden päivitys tulee tarpeeseen

Hyvän isännöinnin pelisääntöjä määrittävät isännöinnin uudet eettiset ohjeet tulevat voimaan 1.2.2023. Muutoksilla tavoitellaan yhä avoimempaa ja vastuullisempaa isännöintiä.

Uudistuneiden eettisten ohjeiden keskeisimmät muutokset koskevat isännöintisopimusten avoimuutta, isännöinnin riippumattomuutta taloyhtiön hankinnoissa, palkkioiden läpinäkyvyyttä, sidonnaisuuksien ilmoittamista sekä alan keskinäistä kunnioitusta isännöinnin vaihtotilanteissa ja kilpailussa.

– Nämä ovat asioita, joissa isännöinnin luottamus punnitaan, sanoo Oivan toimitusjohtaja Jarno Haikonen.

Oivalla alan kiristyneet eettiset ohjeet otetaan ilolla vastaan. On selvää, että isännöintiala vaatii uudistumista ja sitä etenkin oivalaiset ovat tekemässä, askel kerrallaan.

– Uskomme läpinäkyvyyteen, joka meillä on jo sisäänrakennettuna toimintamalleissamme. Lupaus avoimuudesta ei ole oivalaisille vain ohjeita tai pintakiiltoa, vaan kaikkea meidän tekemistämme ohjaava ja kaikissa arjen kohtaamisissa näkyvä arvo.

Hinnoittelun on oltava läpinäkyvää

Uusien ohjeiden mukaan isännöinnin palkkioista ja hinnoitteluperusteista on kerrottava asiakkaalle selkeästi. Isännöinnin on jatkossa eriteltävä asiakkaalle vähintään kerran vuodessa perittyjen kiinteiden ja erillisveloitettavien palkkioiden määrät. Lisäksi hinnankorotuksille on saatava aidosti asiakkaan hyväksyntä, joko kirjallisesti tai hallituksen kokouksessa.

Oivan asiakkaille hinnoittelu on jo nyt läpinäkyvää. Kustannukset avataan heti asiakassuhteen alussa ja mahdolliset hintamuutokset viedään aina avoimesti ja hyvissä ajoin asiakasyhtiöiden hallituksille hyväksyttäväksi. Asiakas tietää koko ajan mistä maksaa.

Avoimuutta taloyhtiön sopimuksiin ja hankintoihin

Avoimuutta lisääviä kirjauksia on lisätty esimerkiksi hankintasopimuksia sekä isännöintisopimusta koskien. Isännöinnin on aika ajoin käytävä läpi sopimuksia asiakkaan kanssa niin, että taloyhtiön hallitus tietää, mitä sopimuksia sen nimissä on tehty. Eettisiin ohjeisiin on myös kirjattu, että isännöinnin on tunnistettava ja tuotava esiin taloyhtiön hallituksen mahdolliset sidonnaisuudet ja esteellisyydet päätöksenteossa.

– Hyvällä isännöinnillä on osaamisensa tukena hyvä verkosto, mutta hankintojen on hyödynnettävä vain ja ainoastaan asiakastaloyhtiötä. Mitään taloyhtiön ostoista maksettavia palkkioita tai palautuksia esimerkiksi hankintojen keskittämisestä emme hyväksy, ellei niiden saajana ole yksinomaan taloyhtiö, Haikonen vakuuttaa.

Kaikki taloyhtiöiden hankinnat käydään aina hallituksissa tarkasti läpi ennen hankintapäätöstä ja niiden toteutumista seurataan säännöllisesti.

Oivalla läpinäkyvyys tarkoittaa myös muun muassa sitä, että asiakasyhtiöiden hallituksilla on avoin pääsy yhtiön puolesta tehtyihin sopimuksiin. Hallituksilla on koko ajan käytössään kaikki sama tieto kuin meillä oivalaisilla.

Tavoitettavissa tiiminä asiakkaan toiveiden mukaisesti

Asiakkaiden keskuudessa suurimpia yksittäisiä tyytymättömyyttä aiheuttavia asioita ovat olleet isännöinnin tavoitettavuuteen liittyvät ongelmat. Nyt ohjeisiin on erikseen kirjattu, että yhteydenottoihin on vastattava sovitussa tai kohtuullisessa ajassa.

– Isännöinti ei ole yksilöurheilua, vaan kyse on joukkuelajista, jossa myös asiakaspalvelijat, kirjanpitäjät, juristit sekä tekniikan ja energia-asioiden osaajat tekevät joukkueena työtä asiakkaan hyväksi. Hyvään isännöintiin kuuluu myös se, että asiakkaillamme on useita eri vaihtoehtoja oivalaisten tavoittamiseen itselleen parhaiten sopivalla tavalla. Nämä ovat meille asiakaskokemuksen rakentamisen tärkeitä peruspilareita, Jarno Haikonen sanoo.

Ohjeet tutuksi kaikille

Uusien ohjeiden mukaan isännöinnin on varmistettava, että asiakas on tietoinen isännöinnin eettisistä ohjeista.

– Pidämme eettisissä ohjeissa esiin tuotuja asioita ehdottoman tärkeinä ja pidämme osaltamme huolta siitä, että jokainen oivalainen tuntee ja ymmärtää niiden sisällön. Yhtä tärkeää on, että myös asiakkaat tiedostavat isännöinnin eettisen toiminnan periaatteet. Jatkossa liitämme ohjeet kaikkiin uusiin tekemiimme isännöintisopimuksiin muistutukseksi myös asiakkaillemme, Jarno Haikonen toteaa.

Isännöinnin uudet eettiset ohjeet ovat myös ladattavissa täältä: Uudet Isännöinnin eettiset ohjeet

Oivalluksia&Oppaita

Hei asukas tai hallituslainen! Tilaa parhaat vinkit sujuvaan taloyhtiöelämään suoraan sähköpostiisi.

Talokysely Oiva Isännöinti

Työkalu parempaan asukaskokemukseen: Oiva Isännöinnin Talokysely

Kun tiedetään, mitkä ovat taloyhtiön toiminnan keskeiset kehityskohteet, voi hallitus käyttää ajalliset ja taloudelliset resurssinsa vaikuttavammin ja tehokkaammin. Oiva Isännöinnin Talokysely vastaa tähän tarpeeseen ja se toteutetaan tänä vuonna kaikissa asiakasyhtiöissämme. Kaiken muun lisäksi kyselystä saatava palaute mahdollistaa erinomaisen tietopohjan myös isännöitsijän kanssa tehtävälle yhteistyölle. Tutkittu tieto auttaa tekemään asukkaiden arjesta sujuvampaa, viihtyisämpää ja turvallisempaa […]

Tietosuojaselosteen päivitys 

Päivitämme tietosuojakäytännön vastaamaan alla lueteltuja muutoksia. Muutokset astuvat voimaan 11.6.2024.  Nämä muutokset ovat:  Päivitetty tietosuojaseloste on luettavissa täällä:   Tietosuojaseloste – Oiva Isännöinti  Meillä on velvollisuus ilmoittaa henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä muutoksista . Uusi tietosuojaseloste tulee voimaan välittömästi ja koskee kaikkia taloyhtiöitä, joiden henkilötietoja Oiva Isännöinti käsittelee. Tämä ilmoitus ei vaadi toimenpiteitä asiakkailtamme.   Lisätietoja  Jos teillä on […]

Aarre Isännöinti Oy on jatkossa osa Oivaa – toiminta jatkuu ennallaan

Aarre Isännöinti Oy on liittynyt osaksi Oiva isännöintiä. Oivan tavoitteena on muuttaa isännöintialaa perusteellisesti ja kasvattaa toimintaansa rakentamalla valtakunnallista huippuammattilaisten verkostoa. Aarre Isännöinnin Timo Metsälä, Jaakko Havia ja koko muu henkilökunta on innoissaan mahdollisuudesta liittyä osaksi Oiva Isännöinnin huippuammattilaisten joukkoa. – Asiakastyöhömme muutoksella ei ole vaikutusta. Jatkamme toimintaamme itsenäisenä yhtiönä omalla nimellämme ja brändillämme, eikä […]