Eettisten ohjeiden päivitys tulee tarpeeseen
Hyvän isännöinnin pelisääntöjä määrittävät isännöinnin uudet eettiset ohjeet tulevat voimaan 1.2.2023. Muutoksilla tavoitellaan yhä avoimempaa ja vastuullisempaa isännöintiä.
Uudistuneiden eettisten ohjeiden keskeisimmät muutokset koskevat isännöintisopimusten avoimuutta, isännöinnin riippumattomuutta taloyhtiön hankinnoissa, palkkioiden läpinäkyvyyttä, sidonnaisuuksien ilmoittamista sekä alan keskinäistä kunnioitusta isännöinnin vaihtotilanteissa ja kilpailussa.
– Nämä ovat asioita, joissa isännöinnin luottamus punnitaan, sanoo Oivan toimitusjohtaja Jarno Haikonen.
Oivalla alan kiristyneet eettiset ohjeet otetaan ilolla vastaan. On selvää, että isännöintiala vaatii uudistumista ja sitä etenkin oivalaiset ovat tekemässä, askel kerrallaan.
– Uskomme läpinäkyvyyteen, joka meillä on jo sisäänrakennettuna toimintamalleissamme. Lupaus avoimuudesta ei ole oivalaisille vain ohjeita tai pintakiiltoa, vaan kaikkea meidän tekemistämme ohjaava ja kaikissa arjen kohtaamisissa näkyvä arvo.
Hinnoittelun on oltava läpinäkyvää
Uusien ohjeiden mukaan isännöinnin palkkioista ja hinnoitteluperusteista on kerrottava asiakkaalle selkeästi. Isännöinnin on jatkossa eriteltävä asiakkaalle vähintään kerran vuodessa perittyjen kiinteiden ja erillisveloitettavien palkkioiden määrät. Lisäksi hinnankorotuksille on saatava aidosti asiakkaan hyväksyntä, joko kirjallisesti tai hallituksen kokouksessa.
Oivan asiakkaille hinnoittelu on jo nyt läpinäkyvää. Kustannukset avataan heti asiakassuhteen alussa ja mahdolliset hintamuutokset viedään aina avoimesti ja hyvissä ajoin asiakasyhtiöiden hallituksille hyväksyttäväksi. Asiakas tietää koko ajan mistä maksaa.
Avoimuutta taloyhtiön sopimuksiin ja hankintoihin
Avoimuutta lisääviä kirjauksia on lisätty esimerkiksi hankintasopimuksia sekä isännöintisopimusta koskien. Isännöinnin on aika ajoin käytävä läpi sopimuksia asiakkaan kanssa niin, että taloyhtiön hallitus tietää, mitä sopimuksia sen nimissä on tehty. Eettisiin ohjeisiin on myös kirjattu, että isännöinnin on tunnistettava ja tuotava esiin taloyhtiön hallituksen mahdolliset sidonnaisuudet ja esteellisyydet päätöksenteossa.
– Hyvällä isännöinnillä on osaamisensa tukena hyvä verkosto, mutta hankintojen on hyödynnettävä vain ja ainoastaan asiakastaloyhtiötä. Mitään taloyhtiön ostoista maksettavia palkkioita tai palautuksia esimerkiksi hankintojen keskittämisestä emme hyväksy, ellei niiden saajana ole yksinomaan taloyhtiö, Haikonen vakuuttaa.
Kaikki taloyhtiöiden hankinnat käydään aina hallituksissa tarkasti läpi ennen hankintapäätöstä ja niiden toteutumista seurataan säännöllisesti.
Oivalla läpinäkyvyys tarkoittaa myös muun muassa sitä, että asiakasyhtiöiden hallituksilla on avoin pääsy yhtiön puolesta tehtyihin sopimuksiin. Hallituksilla on koko ajan käytössään kaikki sama tieto kuin meillä oivalaisilla.
Tavoitettavissa tiiminä asiakkaan toiveiden mukaisesti
Asiakkaiden keskuudessa suurimpia yksittäisiä tyytymättömyyttä aiheuttavia asioita ovat olleet isännöinnin tavoitettavuuteen liittyvät ongelmat. Nyt ohjeisiin on erikseen kirjattu, että yhteydenottoihin on vastattava sovitussa tai kohtuullisessa ajassa.
– Isännöinti ei ole yksilöurheilua, vaan kyse on joukkuelajista, jossa myös asiakaspalvelijat, kirjanpitäjät, juristit sekä tekniikan ja energia-asioiden osaajat tekevät joukkueena työtä asiakkaan hyväksi. Hyvään isännöintiin kuuluu myös se, että asiakkaillamme on useita eri vaihtoehtoja oivalaisten tavoittamiseen itselleen parhaiten sopivalla tavalla. Nämä ovat meille asiakaskokemuksen rakentamisen tärkeitä peruspilareita, Jarno Haikonen sanoo.
Ohjeet tutuksi kaikille
Uusien ohjeiden mukaan isännöinnin on varmistettava, että asiakas on tietoinen isännöinnin eettisistä ohjeista.
– Pidämme eettisissä ohjeissa esiin tuotuja asioita ehdottoman tärkeinä ja pidämme osaltamme huolta siitä, että jokainen oivalainen tuntee ja ymmärtää niiden sisällön. Yhtä tärkeää on, että myös asiakkaat tiedostavat isännöinnin eettisen toiminnan periaatteet. Jatkossa liitämme ohjeet kaikkiin uusiin tekemiimme isännöintisopimuksiin muistutukseksi myös asiakkaillemme, Jarno Haikonen toteaa.
Isännöinnin uudet eettiset ohjeet ovat myös ladattavissa täältä: Uudet Isännöinnin eettiset ohjeet
Oivalluksia&Oppaita
Hei asukas tai hallituslainen! Tilaa parhaat vinkit sujuvaan taloyhtiöelämään suoraan sähköpostiisi.
Isännöinti Luotsi Oy osaksi Oiva Isännöintiä
Isännöinti Luotsi Oy on liittynyt osaksi Oiva Isännöintiä 2.9.2024. Yritysosto vahvistaa Oiva Isännöinnin asemaa johtavana isännöintialan toimijana. Samalla se mahdollistaa jatkuvasti kehittyvien digitaalisten palveluiden tarjonnan laajentamisen ja vie koko alaa kohti asiakaslähtöisempiä ratkaisuja. Isännöinti Luotsi on arvostettu ja hyvämaineinen yritys, joka tarjoaa ensiluokkaista palvelua, jossa henkilöstö- ja asiakaskokemus ovat tutkitusti erinomaisia. Isännöinti Luotsi on toiminut […]
Verenluovutus työajalla – vastuullisuus osana Oiva Isännöinnin arkea
Verenluovutuksen salliminen työajalla on yksi esimerkki siitä, miten uudistamme yrityksen toimintatapoja, huomioimme työntekijöitä ja laitamme yhteiskunnallisen vastuun priolistalle. Nykyajan työelämässä työnantajien rooli vastuullisuuden edistäjinä korostuu entisestään. Yhä useampi työntekijä haluaa tuntea työnsä merkitykselliseksi ja saada myös työpaikaltaan tukea henkilökohtaiseen kasvuun ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Meille Oiva Isännöinnissä verenluovutuksen mahdollistaminen työaikana on osoitus siitä, että välitämme työntekijöidemme […]
Oiva Isännöinti Group Oy panostaa kasvuun ja vahvistaa johtoryhmäänsä: Janika Vilkman yritysosto-, vastuullisuus- ja lakiasianjohtajaksi ja Juhani Kenttälä henkilöstöjohtajaksi
Oiva Isännöinti Group Oy vahvistaa asemaansa isännöintialan alan johtavana toimijana Suomessa ja kiihdyttää kasvuaan nimittämällä kaksi avainhenkilöä johtoryhmäänsä. Janika Vilkman ja Juhani Kenttälä on valittu tuomaan pitkän linjan osaamista sekä strategista näkemystä, jotka tukevat konsernin tulevaisuuden tavoitteita. Molemmat raportoivat tehtävissään Oiva Isännöinti -konsernin toimitusjohtaja Jussi Niemelälle. –Oivan strategia on jatkaa kasvua ja keskittyä alan parhaaseen […]
Taloyhtiön vuosikello
Taloyhtiön vuosikello auttaa seuraamaan, mitä kussakin kvartaalissa kannattaa tehdä ja ottaa huomioon taloyhtiön toiminnan sujuvuuden varmistamiseksi. Konkreettiset muistilistat lisäävät läpinäkyvyyttä, helpottavat taloyhtiön johtamista ja sujuvoittavat arkea. Asukkaat pysyvät kartalla, mitä taloyhtiössä tapahtuu ja milloin. Hallituksen jäsenet pysyvät ajan tasalla tärkeistä tehtävistä, kuten yhtiökokouksen valmisteluista, tilinpäätöksen laatimisesta ja korjaushankkeiden valvonnasta. Tämä lisää tehokkuutta ja suunnitelmallisuutta, mikä […]