Muutoksen aika on nyt
Isännöinnissä on hurjasti potentiaalia. Sillä on eväitä olla suomalaisten kotien ja varallisuuden näkökulmasta erittäin merkityksellinen toimiala. Valitettavasti se ei nykyisellään tätä roolia ole kyennyt lunastamaan. Tarve muutokselle on laajasti tiedossa, mutta muutoksen toteuttaminen on toistaiseksi jäänyt puheiden tasolle. Me Oivalla olemme ryhtyneet sanoista tekoihin.
Menestyvillä yrityksillä on innostava tarkoitus. Tällaiset yritykset eivät ainoastaan kerro, mitä tekevät, vaan ne osaavat kertoa asiakkaalle miksi yrityksen palveluita kannattaa käyttää, työntekijälle miksi yrityksessä kannattaa olla töissä. Harvalla toimialalla on eväät niin innostavaan tarkoitukseen kuin isännöinnillä. Suomalaiset antavat isännöintiyrityksille hoidettavakseen sekä kotinsa että valtaosan omaisuudestaan.
Tästä huolimatta jutellessani alan toimijoiden, asiakkaiden tai alaa työpaikkana pohtivien kanssa, isännöinti näyttäytyy pölyttyneenä ja ryvettyneenä toimialana. Isännöitsijästä tulee vielä liian usein mieleen se tuttu Pena, joka on hoitanut taloyhtiön asioita viimeiset 15 vuotta ja jolla on kyllä taloyhtiön asiat tiedossa – jos ei omassa päässään niin ruutupaperilla tai vihreissä mapeissa toimiston hyllyllä. Jos Penan saa puhelimella kiinni, niin asiat kyllä hoituivat. Taloyhtiön osalta haasteet alkavat viimeistään siinä kohtaa, kun Pena jää eläkkeelle.
Isännöintialan pitää uudistua ja lunastaa paikkansa innostavan tarkoituksen toteuttajana.
Uudenlainen läpinäkyvyys luottamuksen takeena
Kun isännöitsijöiden vastuulla on ihmisten kodit sekä valtaosa heidän omaisuudestaan, tekemisen läpinäkyvyyden pitäisi olla ehdoton perusvaatimus. Näin ei kuitenkaan alalla ole käytännössä monessa kohtaa toimittu.
Tarvitaan uudenlaista läpinäkyvyyttä, jonka avulla asukkailla on nähtävillään kaikki sama tieto, mitä isännöitsijä näkee. Asukkaat tietävät, mitä hänen asunnossaan on meneillään ja mitkä asiat hänelle ovat ajankohtaisia. Ajankohtaista tietoa täytyy aktiivisesti tarjota asukkaille ja sen täytyy olla nähtävissä juuri silloin, kun sitä tarvitaan.
Läpinäkyvyys koskee myös taloyhtiön käyttämien palveluita ja niiden hinnoittelua. Isännöitsijän pitää huolehtia, että asiakkaalle on aina käytössään hänen tilanteeseensa sopivia tarkoituksenmukaisia palveluita – oli kyseessä sitten isännöinti, huolto, siivous tai tietoliikenne. Asiakkaiden kuuluu tietää aina, mitä heidän sopimukseensa kuuluu ja mitä ei, kuinka paljon hän kustakin palvelusta maksaa, ja mikä on mahdollisten lisätöiden hinta.
Läpinäkyvyys ei rajoitu vain taloyhtiön omiin asioihin. Jatkossa taloyhtiöllä tulee olla vertailutietoon pohjautuva näkymä siihen, miten asiat on omassa taloyhtiössä hoidettu suhteessa muihin vastaaviin yhtiöihin – on kyseessä sitten energian tai veden kulutus, siivous ja pihan puhtaana pito, laajakaistan hinta tai remonttikustannukset
Parempaa asiakaspalvelua joukkueena
Isännöitsijällä on jatkossakin erittäin tärkeä rooli taloyhtiön asioiden hoitamisessa, mutta isännöinti on muuttumassa yksilölajista joukkuelajiksi. Isännöitsijän tukena on joukko asiakaspalvelijoita, kirjanpitäjiä, juristeja sekä rakentamisen, remontoinnin, kiinteistötekniikan, rakentamisen ja energiatehokkuuden ammattilaisia. Tällaisen joukkueen työkaluina ei enää toimi ruutupaperit ja mapit, vaan modernit digitaaliset järjestelmät, joista löytyvät kaikki hoidettavan taloyhtiön tiedot. Tuttu ja lähellä oleva asiantuntija ei ole katoamassa mihinkään, mutta jatkossa häntä on tukemassa joukkue ja modernit työkalut. Näin taloyhtiön asiat saadaan hoidettua nopeasti ja laadukkaasti – oli kyseessä sitten saunavuoron varaus, epäselvyys vastikkeissa tai putkiremontti. Joukkueen tuki ja arkea helpottavat työkalut ovat myös nykypäivän työelämässä sellaisia perusvaatimuksia, joita ilman alalle on vaikea houkutella uusia tekijöitä.
Nyt on aika siirtyä sanoista tekoihin
Niin asiakkaat kuin alan toimijat tuntuvat kaikki allekirjoittavan alan muutostarpeet, mutta silti emme ole päässeet sanoista tekoihin. Kyvyttömyyttä muutokseen selittää monessa kohtaa alan yritysten pieni koko. Muutaman hengen yrityksen on vaikea panostaa sen enempää asiakaspalvelun parantamiseen kuin digitaalisten työkalujen kehittämiseen. Vaihtoehtojen puuttuessa myöskään asiakkaat eivät ole osanneet vaatia parempaa.
Me Oivalla olemme ryhtyneet sanoista tekoihin. Uskomme, että muutos syntyy seuraavin teesein:
- Toimintamme perusta on yrittäjähenkinen paikallinen palvelu, jolla on tukena Oivan leveät valtakunnalliset hartiat niin moderneissa digitaalisissa ratkaisuissa, kuin kattavassa asiantuntijaverkostossa
- Uskomme, että osaavat, hyvinvoivat ja joukkueena toimivat työntekijät ovat edellytys hyvälle asiakaskokemukselle.
- Tuomme modernien digitaalisten työkalujen myötä sujuvamman arjen niin alalla työskenteleville asiantuntijoille kuin asiakkaillemme
- Toimintamme perustuu läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen, joka ei ole vain pintakiiltoa vaan kaikkea tekemistämme ohjaava arvo.
Tiedämme, että emme ole vielä perillä, mutta kuljemme eteenpäin askel kerrallaan innostava päämäärä kirkkaana mielessä sillä asiakkaat, oivalaiset sekä koko kiinteistöjohtamisen ala on tämän muutoksen ansainnut.
Jarno Haikonen
Toimitusjohtaja
Oiva Isännöinnille on myönnetty Avainlippu – merkki suomalaisesta työstä
Olemme ylpeitä voidessamme kertoa, että yrityksellemme on myönnetty Avainlippu-merkki tunnustuksena suomalaisesta palvelusta. Tämä arvostettu merkki kertoo, että olemme sitoutuneet toimimaan suomalaisilla arvoilla ja tarjoamaan laadukasta, vastuullista ja paikallista palvelua, joka tukee kotimaista työtä ja yhteiskuntaa. Mitä Avainlippu kertoo? Avainlippu on Suomalaisen Työn (entinen Suomalaisen Työn liitto) myöntämä merkki, joka tunnetaan luotettavuuden, vastuullisuuden ja kotimaisen työn […]
Oivalla pyydetään lapset mukaan töihin 22.11.
Myös Oivalla pyydetään lapset mukaan työpaikalle perjantaina 22.11. ❤️ Tämä päivä tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa perheystävällistä kulttuuria ja antaa tulevaisuuden työelämän ahertajille tilaisuuden tutustua aikuisten työntekoon ja oppia, mitä kaikkea erilaiset ammatit ja tehtävät pitävät sisällään. Lapset mukaan töihin -päivä tukee vahvasti organisaatiomme perheystävällisyyttä ja avoimuutta. Arvostamme tasapainoista arkea, ja yhdessä tekeminen niin kollegoiden kuin heidän […]
Taloyhtiön budjetti – vinkit onnistuneeseen suunnitteluun
Taloyhtiön budjetti on yksi taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän tärkeimmistä tehtävistä. Hyvin suunniteltu budjetti auttaa taloyhtiötä pysymään taloudellisesti tasapainossa ja varautumaan tuleviin korjauksiin ja ylläpitotarpeisiin. Lisäksi se luo turvallisuuden tunnetta asukkaille ja varmistaa, että kiinteistön arvo säilyy pitkällä aikavälillä. Miten aloittaa taloyhtiön budjetointi? Budjetointiprosessi alkaa aina tarkastamalla kuluvan vuoden taloustilanne. Mitä kuluja on syntynyt odotetusti, ja […]
PTS – Suunnitelmallinen taloyhtiön kunnossapito poistaa murheet tulevista remonteista
PTS eli pitkän tähtäimen suunnitelma antaa selkeän suunnan eikä tulevaisuuden remontteja tarvitse murehtia. Oletko taloyhtiön hallituksen jäsen tai osakas, ja mietit, mitä yllätyksiä seuraavat vuodet saattavat tuoda? Huolestuttaako, että kiinteistössä voi ilmetä yllättäviä korjaustarpeita, jotka aiheuttavat suuria, ennakoimattomia kustannuksia? Pitkän tähtäimen suunnitelma (PTS) on ratkaisu näihin huoliin. Korjauskustannukset voivat kasvaa yllättäen, jos kiinteistön kuntoa ei […]