Opas vastuulliseen asumiseen

Sisällysluettelo

Lämmityksellä suurin vaikutus

Asumisen hiilijalanjälki syntyy suurimmaksi osaksi lämmityksestä, vedestä, sähköstä ja jätteistä. Näistä lämmityksellä on suurin vaikutus.

Pitämällä huoneiston lämpötilan ohjearvoissa – asuintiloissa 20–22 astetta, ja makuuhuoneessa hieman alhaisempi – varmistat omalta osaltasi lämmityskulujen kurissa pysymisen.

HUOM. Yhden lämpöasteen alentamisen vaikutus on noin viisi prosenttia lämmitysenergiassa.

Varmista myös, että ilma pääsee kulkemaan esteettä huonetiloissa. Jätä siis huonekalujen ja patterien väliin riittävä tila, josta lämpö pääsee levittäytymään kauttaaltaan koko huoneeseen. Asenna huoneisiin lämpömittarit, joilla voit seurata lämpötilan muutoksia.

Käytä vettä vain tarpeeseen

Vältä veden turhaa juoksuttamista. Vaikka lämpimän veden alla on mukava suihkutella, tehokas suihkussa käynti säästää paljon energiaa. Sammuta hana myös esimerkiksi hampaiden pesun ajaksi, ettei vesi juokse turhaan suoraan viemäriin.

Pyykätessä pese vain täysiä koneellisia ja käytä matalinta mahdollista lämpötilaa. Nykyaikaiset biopesujauheet toimivat jo 30 asteen lämpötilassa.

Suosi tiskauksessa konetta. Astianpesukone kuluttaa vajaan viidenneksen vesimäärästä, jonka käytät käsinpesuun.

Keittiössä voit säästää sähköä

Fiksu kokkaaja voi ratkaisuillaan säästää sähköä. Kypsennysaika lyhenee, kun kattiloissa ja pannuissa käytetään kantta ja valitaan oikean kokoinen keittolevy.

Kun jääkaapin ja pakastimen lämpötila säädetään hieman korkeammaksi, niiden ei tarvitse käydä kovalla teholla viilentyäkseen. Ruuan sulattaminen kannattaa tehdä jääkaapissa. Pakastetut ruuat pitävät silloin jääkaapin viileämpänä.

Pakastimen on hyvä olla melko täynnä. Silloin ovea avatessa sisään ei mahdu niin paljon lämmintä ilmaa, jota pakastimen on jäähdytettävä. Ennen ruuan laittamista pakastimeen tai jääkaappiin, sen on hyvä antaa ensin jäähtyä.

Muista myös sulattaa pakastin säännöllisesti.

Valaise fiksusti ja sulje laitteet

Lamppujen vaihtaminen nykyaikaisiin LED-lamppuihin säästää merkittävästi energiaa. Valo- anturien, liiketunnistimien tai ajastimen käytöllä voit säätää valot sammumaan, kun niitä ei tarvita.

Valmiustilassa olevat elektroniset laitteet kuluttavat yllättävän paljon sähköä. Sulje siis tietokoneet, televisiot ja tabletit päivän päätteeksi. Poista myös virtajohto pistorasiasta.

Lajittele ja kierrätä

Kodin jätteiden lajittelu ja kierrätys ovat pieniä, mutta tehokkaita toimia materiaalinkierron parantamiseksi ja ympäristön suojelemiseksi. Varmista, että kotonasi on astiat eri jätelajeille, niin lajittelu ei vaadi ylimääräistä aikaa eikä vaivaa. Taloyhtiön jätepisteestä löytyy astia jo useimmille kotona syntyville jätelajeille.

Sinulle tarpeeton voi olla toiselle aarre. Älä siis heitä ehjiä ja käyttökelpoisia tavaroita heti jätteisiin, vaan kierrätä tai lahjoita esimerkiksi vaatteet, kengät ja huonekalut seuraavalle tarvitsijalle. Osan tavaroista voi myös korjata sen sijaan, että heittää vanhan pois ja hankkii uutta.

Ongelmajätteille omat kierrätykset

Kotona syntyy lisäksi jätteitä, joita ei voi hävittää viemällä ne taloyhtiön jätepisteeseen. Esimerkiksi lääkkeitä tai liuottimia ei pidä myöskään huuhdella wc-pönttöön, vaan hävittää oikeaoppisesti.

Tarpeettomat ja vanhat lääkkeet kerätään läpinäkyvään pussiin ja palautetaan apteekkiin. Puhdistusaineet, maalit ja liuottimet kannattaa säilyttää kotona omissa astioissaan poissa lasten ja lemmikkieläinten ulottuvilta. Kemikaaleja ei saa sekoittaa keskenään, poislukien maalit, jotka voi yhdistää yhteen purkkiin ennen keräyspaikkaan vientiä.

Sähkö- ja elektroniikkaromulle (SER) on useita keräyspisteitä hävitettävän tavaran koosta riippuen. Isommille laitteille on useissa kunnissa omat keräyspisteet, jotka löytyvät esimerkiksi kierratys.info-sivulta. Suuremmissa kaupungeissa kiertävät myös SER-romun keräysautot. Pienemmät laitteet voi palauttaa sähkö- ja elektroniikkalaitteita myyvien yritysten kierrätyspisteisiin.

Lamppujen kierrätys vaihtelee valaisintyypin mukaan. Halogeeni- ja hehkulamput voi laittaa sekajätteisiin. Alle 25 cm pitkät loisteputket ja energiansäästölamput pitää palauttaa keräyspisteisiin, joita on esimerkiksi useissa marketeissa. Näissä keräyspisteissä on usein myös oma keräyksensä paristoille ja pienakuille.

HTJ2: Taloyhtiöt siirtymässä huoneistotietojärjestelmään – Mitä se tarkoittaa?

Taloyhtiöiden hallinnollinen maailma on siirtymässä uuteen aikakauteen HTJ2-vaiheen myötä. Huoneistotietojärjestelmä (HTJ), jota Maanmittauslaitos hallinnoi, on jo aiemmin ottanut ensiaskeleensa osakeluettelotietojen siirron myötä. Nyt HTJ2-vaiheessa laajennetaan merkittävästi rekisterin tietosisältöä ja toiminnallisuuksia. Tämä uudistus perustuu Lakiin huoneistotietojärjestelmästä, joka edellyttää taloyhtiöiltä tarkkojen ja ajantasaisten tietojen toimittamista.

Mutta mitä HTJ2-vaihe todella sisältää, ja miksi se on niin tärkeää?

Mikä on HTJ2-vaihe?

HTJ2-vaiheen keskeinen tarkoitus on laajentaa huoneistotietojärjestelmää kattamaan entistä enemmän taloyhtiöihin ja huoneistoihin liittyviä hallinnollisia tietoja. Ensimmäisen vaiheen aikana rekisteriin siirrettiin taloyhtiöiden osakeluettelotiedot. Nyt HTJ2-vaiheessa lisätään muun muassa seuraavat tiedot:

  • Yhtiölainat ja vastikeperusteet
  • Huoneistokohtaiset lainaosuudet ja vastikkeet
  • Taloyhtiö- ja huoneistotasoiset kunnossapito- ja muutostyötiedot

HTJ2 ei tarkoita uuden järjestelmän luomista, vaan olemassa olevan rekisterin kehittämistä ja laajentamista.

Miksi HTJ2 on tärkeä uudistus?

HTJ2:n tavoitteena on yhdenmukaistaa ja tehostaa taloyhtiöiden tiedonhallintaa. Uudistuksen myötä kaikki keskeiset tiedot ovat helposti saatavilla yhdestä paikasta, ja ne voidaan siirtää vaivattomasti eri järjestelmien välillä. Tämä helpottaa esimerkiksi:

  • Tiedonkulkua taloyhtiöiden ja viranomaisten välillä
  • Taloyhtiöiden hallintoa, kuten lainaosuuksien ja vastikkeiden hallintaa
  • Kunnossapidon suunnittelua ja toteutusta, kun tiedot korjaushistoriasta ovat keskitetysti saatavilla

Lisäksi HTJ2 tukee positiivisen luottorekisterin toimintaa, joka tuo lisää läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta.

Isännöinnin rooli HTJ2-prosessissa

HTJ2-prosessin menestyksekäs toteuttaminen edellyttää isännöitsijän aktiivista roolia. Isännöinnin tehtävänä on:

  • Tuottaa ja päivittää huoneistotietojärjestelmään siirtyvät tiedot
  • Rakenteistaa taloyhtiöiden korjaushistoria HTJ-yhteensopivaksi
  • Varmistaa, että tiedot ovat paikkansa pitäviä ja ajantasaisia

Oiva Isännöinnin käyttämä isännöintijärjestelmä Hausvise valmistautuu HTJ2-vaiheeseen kehittämällä työkaluja, jotka helpottavat tiedonsiirtoa. Yhtiötasoiset korjaustiedot voidaan jo siirtää järjestelmään, ja työkalut huoneistokohtaisten muutostöiden ja taloustietojen hallintaan ovat kehitteillä.

HTJ2-prosessin aikataulu ja kustannukset

HTJ2-vaihe etenee vaiheittain seuraavasti:

  • Vuonna 2025: Taloyhtiöiden yhtiötasoiset tiedot ilmoitetaan huoneistotietojärjestelmään.
  • Vuonna 2026: Huoneistokohtaiset tiedot siirretään rekisteriin.

Taloyhtiöiden nykyisellään vapaamuotoisesti tallennettu korjaushistoria on rakenteistettava manuaalisesti HTJ-vaatimusten mukaiseksi. Tästä isännöinnille kertyy lisätyötä, ja kustannukset laskutetaan taloyhtiöiltä erillisveloitushinnaston mukaisesti. Arvioidut kustannukset tämän työn osalta ovat noin 2–3 tuntia taloyhtiötä kohden.

Yhteenveto: Mitä HTJ2 tarkoittaa taloyhtiöille?

HTJ2-vaihe tuo merkittävää parannusta taloyhtiöiden tiedonhallintaan, mutta se vaatii myös huolellista valmistautumista ja yhteistyötä isännöinnin kanssa. Järjestelmä takaa tehokkaamman ja läpinäkyvämmän hallintomallin, joka säästää aikaa ja parantaa asumisen turvallisuutta pitkällä aikavälillä.

Huoneistotietojärjestelmän avulla taloyhtiöiden hallinto nousee uudelle tasolle – vastuullisemmaksi, nykyaikaisemmaksi ja tehokkaammaksi. Taloyhtiöiden kannattaa varmistaa, että isännöinti on ajan tasalla HTJ2-vaatimuksista, jotta prosessi sujuu mutkattomasti.

Lisätietoja aiheesta antaa projektikoordinaattori Leo Hokka, leo.hokka@oi.fi

Lue lisää aiheesta:

PTS – Suunnitelmallinen taloyhtiön kunnossapito poistaa murheet tulevista remonteista

Oletko taloyhtiön hallituksen jäsen tai osakas, ja mietit, mitä yllätyksiä seuraavat vuodet saattavat tuoda? Huolestuttaako, että kiinteistössä voi ilmetä yllättäviä korjaustarpeita, jotka aiheuttavat suuria, ennakoimattomia kustannuksia?

Pitkän tähtäimen suunnitelma (PTS) on ratkaisu näihin huoliin. Korjauskustannukset voivat kasvaa yllättäen, jos kiinteistön kuntoa ei seurata säännöllisesti. Pitkän tähtäimen suunnitelman avulla taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä saavat selkeän ja realistisen arvion tulevista korjauskustannuksista. Tämä auttaa välttämään ikäviä budjetin ylityksiä ja antaa taloyhtiölle mahdollisuuden kerätä varoja tulevia remontteja varten ennakoivasti.

Kannatko huolta, että korjausten myöhästyminen tulee kalliiksi? Näin PTS auttaa

Moni taloyhtiön päättäjä murehtii siitä, että korjaustarpeet tulevat ilmi liian myöhään. Esimerkiksi putkiremontin viivästyminen voi johtaa vuotovahinkoihin, jotka voivat tuoda mukanaan pitkiä ja kalliita remontteja. 

Kuntoarvion pohjalta laadittava PTS sisältää kaikki olennaiset tiedot kiinteistön kunnosta ja antaa taloyhtiölle mahdollisuuden varautua tuleviin tarpeisiin ilman yllättäviä kuluja.

PTS sisältää kaikki merkittävien rakennusosien korjaushankkeet, kuten:

  • Vesi- ja viemärijärjestelmät: Ajoissa tehdyt LVI-remontit varmistavat, että kiinteistön infrastruktuuri toimii eikä aiheuta yllättäviä lisäkustannuksia
  • Rakennustekniikka: Vesikatot, julkisivut ja ikkunat ovat alttiita sään vaikutuksille. Kun niiden korjaus tehdään PTS mukaisesti, vältetään suuremmat vauriot ja kallis hätäkorjaaminen
  • Hissien kunnossapito: Vanhat hissit voivat olla epätaloudellisia ja epäluotettavia. PTS auttaa varautumaan hissien uusimiseen ja esteettömyyden parantamiseen ennakoidusti.

PTS pitää huolen, että kiinteistön arvo säilyy

Kiinteistön arvo laskee, jos tarvittavia korjauksia ei tehdä ajallaan. Tai jos ne tehdään kiireessä ja huolimattomasti. 

Pitkän tähtäimen suunnitelma varmistaa, että taloyhtiö tekee korjaukset hallitusti ja suunnitelmallisesti, mikä pitää kiinteistön kunnossa ja säilyttää sen arvon.

PTS:än kirjataan myös mahdollisuudet tehdä energiatehokkuutta parantavia ratkaisuja, jotka lisäävät kiinteistön arvoa pitkällä aikavälillä ja vähentävät käyttökustannuksia.

Oivan tekninen isännöinti tekee korjaushankkeiden hallinnan helposti ymmärrettäväksi

Korjaushankkeiden suunnittelu ja hallinta voivat tuntua monimutkaiselta ja aikaa vievältä prosessilta. 

Oiva Isännöinnin tekninen isännöintitiimi auttaa tekemään tästä kaikesta selkeää ja yksinkertaista. Näin taloyhtiön päättäjät voivat helposti seurata, mitä korjauksia milloinkin tarvitaan ja miten ne kannattaa toteuttaa. 

Tämä vapauttaa aikaa ja resursseja, joita voi käyttää muihin tärkeisiin asioihin.

Ota yhteyttä omaan Oiva-toimistoosi >>

Tutustu myös taloyhtiön budjetointia käsittelevään artikkeliin tästä >>

Oiva Isännöinnille on myönnetty Avainlippu – merkki suomalaisesta työstä

Mitä Avainlippu kertoo?

Avainlippu on Suomalaisen Työn (entinen Suomalaisen Työn liitto) myöntämä merkki, joka tunnetaan luotettavuuden, vastuullisuuden ja kotimaisen työn symbolina. Se viestii asiakkaillemme, että palvelumme tuotetaan Suomessa, yrityksemme on kotimaisessa omistuksessa, ja johdamme toimintaamme paikallisesti. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että palvelumme täyttävät korkeat kotimaisuuskriteerit, ja valitsemalla meidät he tukevat suomalaista työtä.

Kotimaisuus ja vastuullisuus isännöinnin ytimessä

Isännöinti on suomalaisten kotien ja kansallisvarallisuuden hoitamista – tehtävä, joka vaatii vastuullisuutta, pitkäjänteisyyttä ja paikallista asiantuntemusta. Avainlippu-merkki korostaa sitoutumistamme kotimaisiin arvoihin ja siihen, että yrityksemme toimii suomalaisten hyväksi.

”Avainlippu on osoitus siitä, että olemme kotimainen yritys, joka toimii Suomessa, huolehtii suomalaisten kodeista ja on kotimaisessa omistuksessa. Olemme tästä erittäin ylpeitä,” toteaa Oiva Isännöinnin liiketoiminnasta vastaava Mikko Niskanen.

Avainlipun merkitys asiakkaillemme ja koko yhteiskunnalle

Avainlippu ei ole vain tunnus – se on lupaus asiakkaillemme. Se kertoo, että valitsemalla meidät asiakkaamme saavat laadukasta ja vastuullista palvelua, jonka taustalla on suomalainen työ.

Suomalaisen Työn mukaan, jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa lisää kuukaudessa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin, Suomeen syntyisi vuosittain jopa 10 000 työpaikkaa.

Avainlippu symboloi sitä, että isännöintipalvelumme eivät ainoastaan tue taloyhtiöitä, vaan myös kotimaisen työn ja yhteiskunnan hyvinvointia.

Avainlippu kuvastaa ydintehtäväämme: huolehdimme suomalaisten kodeista, kehitämme taloyhtiöiden toimintaa ja tarjoamme vastuullista, paikalliseen osaamiseen perustuvaa palvelua.

Kiitos luottamuksesta – rakennetaan yhdessä parempia koteja ja yhteisöjä!

Haluatko kilpailuttaa isännöinnin?

Me Oivalla tarjoamme kotimaisen Avainlippu-palvelun, vahvan osaamisen ja paikallisen tuntemuksen. Hinnoittelemme kaiken selkeästi ja läpinäkyvästi.

Isännöinti Luotsi Oy osaksi Oiva Isännöintiä

Isännöinti Luotsi Oy on liittynyt osaksi Oiva Isännöintiä 2.9.2024.  

Yritysosto vahvistaa Oiva Isännöinnin asemaa johtavana isännöintialan toimijana. Samalla se mahdollistaa jatkuvasti kehittyvien digitaalisten palveluiden tarjonnan laajentamisen ja vie koko alaa kohti asiakaslähtöisempiä ratkaisuja.  

Isännöinti Luotsi on arvostettu ja hyvämaineinen yritys, joka tarjoaa ensiluokkaista palvelua, jossa henkilöstö- ja asiakaskokemus ovat tutkitusti erinomaisia. Isännöinti Luotsi on toiminut jo vuosikymmeniä tarjoten laadukkaita isännöintipalveluita Helsingissä sijaitseville, palvelun laatua arvostaville taloyhtiöille. 

Luotsi jatkaa toimintaansa Luotsi-brändin alla omana yhtiönä osana Oiva-konsernia ja Luotsin henkilöstö jatkaa nykyisissä tehtävissään. 

“Isännöinti toimialana digitalisoituu kovaa vauhtia, mikä tarjoaa niin henkilöstölle kuin asiakkaille paremmat työkalut tiedolla johtamiselle ja ennakoimiselle. Olemme Oivalla iloisia, että yrityskaupan myötä saamme uusia ammattilaisia kehittämään toimintaamme”, kertoo Oiva Isännöinti Group Oy:n toimitusjohtaja Jussi Niemelä. 

Oiva Isännöinti tähtää kasvun myötä alan parhaaseen asiakas- ja asukaskokemukseen ja haluaa mukaansa parhaita paikallisia isännöintitoimistoja. 

Toivotamme Luotsin tiimin lämpimästi tervetulleeksi oivalaisten joukkoon!

Verenluovutus työajalla – vastuullisuus osana Oiva Isännöinnin arkea

Nykyajan työelämässä työnantajien rooli vastuullisuuden edistäjinä korostuu entisestään. Yhä useampi työntekijä haluaa tuntea työnsä merkitykselliseksi ja saada myös työpaikaltaan tukea henkilökohtaiseen kasvuun ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Meille Oiva Isännöinnissä verenluovutuksen mahdollistaminen työaikana on osoitus siitä, että välitämme työntekijöidemme hyvinvoinnista ja haluamme antaa mahdollisuuden osallistua tärkeään yhteiskunnalliseen toimintaan.

Verenluovutus on tärkeä tapa auttaa potilaita, joille veri ja sen komponentit ovat elintärkeitä. Mahdollistamalla verenluovutuksen työajalla, teemme siitä helpommin saavutettavan henkilöstölle ja kannustamme osallistumaan arvokkaaseen toimintaan. Tämä käytäntö tukee myös yrityksemme arvoja, jotka painottavat vastuullisuutta, yhteisöllisyyttä ja terveyden edistämistä

– Oiva Isännöinnin henkilöstöjohtaja Juhani Kenttälä

Isännöintiala on perinteisesti nähty jäykkänä ja vanhanaikaisena, mutta me haluamme muuttaa tätä mielikuvaa. Uskomme, että vastuullinen ja nykypäivän taloyhtiöiden tarpeita kunnioittava taloyhtiöjohtaminen alkaa sisältä päin – yrityksen arvoista ja toimintatavoista.

Oiva Isännöinti Group Oy panostaa kasvuun ja vahvistaa johtoryhmäänsä: Janika Vilkman yritysosto-, vastuullisuus- ja lakiasianjohtajaksi ja Juhani Kenttälä henkilöstöjohtajaksi

Janika Vilkman ja Juhani Kenttälä on valittu tuomaan pitkän linjan osaamista sekä strategista näkemystä, jotka tukevat konsernin tulevaisuuden tavoitteita.

Molemmat raportoivat tehtävissään Oiva Isännöinti -konsernin toimitusjohtaja Jussi Niemelälle.

Oivan strategia on jatkaa kasvua ja keskittyä alan parhaaseen henkilöstö- ja asukaskokemukseen. Vaatimukset vastuullisuustyössä ja sen raportoinnissa nousevat jo ensi vuonna uudelle tasolle ja vastuullisuus on yhä tärkeämpi painopistealue ja panostamme siihen merkittävästi. Olenkin iloinen, että saimme Janikan ja Juhanin mukaan vahvistamaan tiimiämme, kiittelee Niemelä.

Janika Vilkman: Yritysosto-, vastuullisuus- ja lakisoiden johtaja

Janika Vilkman on nimitetty Oiva Isännöinti Group Oy:n Yritysosto-, vastuullisuus- ja lakiasioiden johtajaksi sekä konsernin johto­ryhmän jäseneksi 14.8.2024 alkaen. 

Vilkman vastaa jatkossa yritysostoista, vastuullisuudesta sekä koko konsernin lakiasioista. Uudessa roolissaan hän tulee keskittymään erityisesti yritysostojen tehokkaaseen toteuttamiseen sekä toiminnan läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden varmistamiseen ja edelleen kehittämiseen koko organisaatiossa.

Vilkman tuo mukanaan laajan kokemuksen yrityskauppa-, vastuullisuus- ja lakiasioista. Viimeiset 11 vuotta hän on toiminut keskeisessä roolissa Delete-konsernin kasvutarinassa, mikä antaa vankan pohjan edistää Oiva Isännöinnin strategiaa. 

-Tulevalta pestiltä odotan vauhdikasta kasvua isännöinnin nopeasti kehittyvässä toimialassa. Uskon, että aiempi kokemukseni ja osaamiseni yritysostoissa ja vastuullisuudessa auttaa meitä saavuttamaan merkittäviä tuloksia ja vahvistamaan Oiva Isännöinnin asemaa markkinoilla. On innostavaa päästä työskentelemään yrityksessä, jolla on selkeä visio ja vahva kasvutavoite, kertoo Vilkman.

Juhani Kenttälä, henkilöstöjohtaja

Juhani Kenttälä on nimetty Oiva Isännöinti Group Oy:n henkilöstöjohtajaksi sekä konsernin johtoryhmän jäseneksi 6.6.2024 alkaen

Juhani Kenttälä siirtyy Oivalle Aarni Henkilöstö Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä. Kenttälällä on yli 10 vuoden kokemus henkilöstöasioiden parista ja hän on toiminut myös liikkeenjohdon tehtävissä, mm. terveydenhuoltoalalla Attendossa ja palvelualalla Stella Kotipalvelut Oy:ssä.

Hänellä on myös kokemusta useista pääomasijoittajien omistamista yhtiöistä.

Oiva Groupin henkilöstöjohtajana Kenttälä tulee keskittymään henkilöstökokemuksen kehittämiseen ja toimivien hallinnon prosessien rakentamiseen turvaten yhtiön osaavan työvoiman saatavuuden.

– Näen isännöintialan mielenkiintoisena ja olen innoissani mukana Oiva Isännöinnin matkassa luomassa läpinäkyvyyttä ja hyvää henkilöstökokemusta, yhdessä henkilöstön kanssa, kertoo Kenttälä.

Taloyhtiön vuosikello

Konkreettiset muistilistat lisäävät läpinäkyvyyttä, helpottavat taloyhtiön johtamista ja sujuvoittavat arkea.

Asukkaat pysyvät kartalla, mitä taloyhtiössä tapahtuu ja milloin.

Hallituksen jäsenet pysyvät ajan tasalla tärkeistä tehtävistä, kuten yhtiökokouksen valmisteluista, tilinpäätöksen laatimisesta ja korjaushankkeiden valvonnasta. Tämä lisää tehokkuutta ja suunnitelmallisuutta, mikä parantaa taloyhtiön hallintoa ja asukkaiden tyytyväisyyttä.

Taloyhtiön vuosikello

Taloyhtiön vuosikello auttaa suunnittelemaan taloyhtiön toimenpiteitä

Taloyhtiön vuosikello
Q1: tammi-maaliskuu

Taloyhtiön vuosikellon ensimmäisen kvartaalin aikana valmistaudutaan yhtiökokoukseen, tilinpäätöksen laadintaan ja taloyhtiön hallinnollisten asioiden valmisteluun. Lisäksi huolehditaan kiinteistön kunnossapidosta talviaikana.

  • Valmistellaan yhtiökokouksen päätösasiat ja talousarvio
  • Tehdään selvitys tehdyistä kunnossapito- ja muutostöistä
  • Hallituksen jäsenten valinta ja palkkioiden määrittäminen
  • Yhtiökokouksen järjestäminen ja sen asiakirjojen viimeistely

Kiinteistönhoito:

  • Lumityöt ja liukkauden torjunta
  • Katon lumikuorman ja jään seuranta
  • Sisälämpötilojen, patteriventtiilien ja -termostaattien tarkastus
  • Sadevesikaivojen ja rännilämmitysten toimivuuden tarkkailu

Viestintä:

  • Tiedotetaan osakkaita yhtiökokouksesta ja sen päätöksistä
  • Muistutetaan asukkaita sisälämpötilojen säädöistä

Q2: huhti-kesäkuu

Toisella kvartaalilla uusi hallitus järjestäytyy ja aloitetaan kevätsiivoukset. Tehtävälistalla on myös mahdollisten korjaushankkeiden valvonta sekä seuraavat tärkeät asiat:

  • Uuden hallituksen järjestäytyminen ja työjärjestyksen laatiminen
  • Hallituksen jäsenten perehdytys ja kokoussuunnitelmat
  • Kesälomien tuuraukset
  • Mahdollinen välitilinpäätöksen laatiminen
  • Kevät on optimaalista aikaa toteuttaa uusi Oivan Talokysely. Näppärä työkalu auttaa varmistamaan tärkeiden funktioiden toimivuuden (mm. ilmanvaihto, lämmitys jne.) sekä asukkaiden tyytyväisyyden

Kiinteistönhoito:

  • Pihan puiden ja pensaiden leikkaaminen
  • Nurmikon leikkaus ja kasvuston hoito
  • Lämmitysjärjestelmän kesäsulku ja lämmönsiirtimen tarkkailu
  • Salaojajärjestelmän ja sadevesijärjestelmän tarkistus

Viestintä:

  • Tiedotetaan asukkaita isännöinnin ja huollon kesän aukioloajoista

Taloyhtiön vuosikello
Q3: heinä-syyskuu

Talolyhtiön vuosikellon kolmannella kvartaalilla hallitus tarkastelee taloyhtiön taloutta ja aloittaa seuraavan tilikauden suunnittelun. Kiinteistönhoidossa keskitytään syyskauden valmisteluun ja asialistalla voi olla esimerkiksi:

● Seuraavan vuoden PTS-suunnittelun ja kilpailutusten aloitus
● Talven toimenpiteiden suunnittelu yhdessä huoltoyhtiön kanssa
● Taloyhtiön strategian päivityksen aloittaminen + mahdollinen kysely strategian päivittämistä varten

Kiinteistönhoito:
Ulkovalaistuksen tarkastus syksyä varten
Suljetaan kesävedet ja siirrytään syyslämmitykseen
Patteriverkoston ja lämmitysjärjestelmän tarkastus

Viestintä:
Tiedotetaan syystalkoista ja niiden järjestelyistä
Informoidaan pelastussuunnitelmasta ja energiansäästöviikosta

Q4: loka-joulukuu

Viimeisellä vuosikvartaalilla keskitytään tulevan vuoden budjetointiin ja korjausohjelmien vahvistamiseen. Valmistaudutaan myös talvi- ja lämmityskauteen ja varmistetaan paloturvallisuus.

  • Talousarvion valmistelu ja hallituksen työn arviointi
  • Seuraavan vuoden korjausohjelman vahvistaminen
  • Tutustutaan sopimusten hinnankorotuksiin ja tehdään tarvittavat päätökset.

Kiinteistönhoito:

  • Ajoluiskien ja räystäiden sulatuskaapeleiden tarkastus
  • Lumityöt ja liukkauden torjunta
  • Katon lumikuorman ja mahdollisten jääpuikkojen seuranta

Viestintä:

  • Tiedotetaan asukkaille paloturvallisuudesta ja joulunajan ohjeista
  • Informoidaan joulun jätteiden (lahjapapereiden ja paistinrasvojen) oikeaoppisesta lajittelusta

PAREMPAA TALOYHTIÖELÄMÄÄ 

Haluamme olla uudistamassa isännöintiä ja parantamassa taloyhtiöelämää. Emme tarjoa vain isännöintiä, vaan taloyhtiön kokonaisvaltaista hallintaa. Asiakas olet sinä ja koko taloyhtiö.

Jäikö vuosikellosta jotain kysyttävää? Ota yhteyttä Oiva isännöinnin asiakaspalveluun niin autamme mielellämme.

Isännöitsijän kilpailutus

Isännöitsijän kilpailutus voi olla haastava prosessi. On tärkeää valita juuri sellainen isännöitsijä, joka pystyy vastaamaan oman taloyhtiön toiveisiin ja tavoitteisiin.

Keräsimme tärkeimmät askeleet ja kysymykset, jotka auttavat selkeyttämään isännöitsijän kilpailutuksessa.

Isännöitsijä ja hänen tiiminsä vastaa laajasta kirjosta asumiseen, arjen sujuvuuteen, asukkaiden tyytyväisyyteen ja taloyhtiön arvoon vaikuttavista tehtävistä. Me Oiva Isännöinnillä olemme huomanneet, että etenkin asumisen sujuvuus, huoleton arki sekä kiinteistön arvon säilyminen ja kukoistaminen korostuvat taloyhtiöiden ensisijaisissa toiveissa isännöitsijälle. 

1. Taloyhtiön johtaminen ja arvon kasvattaminen

Isännöitsijä on kumppani, joka varmistaa sujuvan arjen sekä huolettoman ja kustannustehokkaan asumisen. Hänen tehtävänään on koordinoida kokonaisvaltaisesti taloyhtiön toimintoja, kuten huoltoyhtiötä, laina-asioita ja vakuutuksia. Isännöitsijän asiantuntemus auttaa hallitusta ja osakkaita tekemään päätöksiä, jotka säilyttävät ja lisäävät kiinteistön arvoa.

Varmistaaksesi nämä isännöitsijän kilpailutuksessa kysy ennen päätöstä:

  • Millaisia strategioita ja keinoja isännöitsijä käyttää kiinteistön arvon säilyttämiseksi ja kasvattamiseksi?
  • Miten isännöitsijä varmistaa taloyhtiön pitkäaikaisen taloudellisen vakauden?
  • Millaisia konkreettisia parannus- tai kehityshankkeita isännöitsijä on aiemmin toteuttanut taloyhtiöissä?
  • Miten voitte taloyhtiönä itse seurata yhtiönne taloutta ja toimintoja?

2. Aktiivisuus ja viestintä

Hyvä isännöitsijä on luotettava ja kykenee tekemään yhteistyötä erilaisten sidosryhmien kanssa. Hän on aktiivinen ja pitää taloyhtiön asukkaat ja hallituksen ajan tasalla. Selkeä ja säännöllinen viestintä varmistaa, että kaikki ovat perillä taloyhtiön tapahtumista.

Varmista nämä:

  • Miten isännöitsijä tekee yhteistyötä taloyhtiön hallituksen ja muiden toimijoiden kanssa?
  • Mitä kautta isännöitsijään saa yhteyden?
  • Kuinka nopeasti isännöitsijä ja asiakaspalvelu vastaavat tiedusteluihin?
  • Keneen voi olla yhteydessä sairastapauksissa tai lomalla?
  • Mitkä ovat toimintatavat ongelmatilanteissa?

3. Hyvät verkostot ja asiantuntemus

Isännöitsijän hyvät verkostot eri alojen ammattilaisiin ovat arvokkaita, kun taloyhtiö tarvitsee ulkopuolisia palveluja. Tämä auttaa saamaan laadukasta ja luotettavaa palvelua kilpailukykyiseen hintaan.


Varmista nämä:

  • Millaiset verkostot isännöitsijällä on eri alojen toimijoihin?
  • Miten hän on aikaisemmin hyödyntänyt verkostoja taloyhtiöiden hyväksi?

4. Palvelutarjonta ja työkalut

Nykypäivänä on tärkeää että isännöitsijä hyödyntää moderneja työkaluja ja digitaalisia palveluja asioinnin helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Tarkista, mitä palveluja ja työkaluja isännöitsijä käyttää.


Varmista nämä:

  • Mitä asiointipalveluita ja digitaalisia työkaluja isännöitsijä käyttää – ja miten ne hyödyttävät asukkaita ja hallitusta?
  • Miten taloyhtiön dokumentteja hallitaan ja miten niihin pääsee itse käsiksi?
  • Onko taloyhtiöllä pääsy sähköisiin palveluihin, kuten huoltopyyntöjärjestelmään?

5. Hintataso ja kustannustehokkuus

Monesti isännöitsijän kilpailutus on painottunut hinnoitteluun. Ja tokihan palveluiden hinta on tärkeä tekijä, mutta se ei pelkästään saa olla ratkaiseva tekijä. On tärkeää, että isännöitsijän palvelut tarjoavat vastinetta rahalle.


Varmista nämä:

  • Mitkä ovat isännöitsijän palveluiden kustannukset?
  • Mitä palveluja hintaan sisältyy?
  • Miten isännöitsijä auttaa taloyhtiötä säästämään kustannuksissa?

Me Oivalla hinnoittelemme kaiken selkeästi ja läpinäkyvästi. Pääsetkin vain muutamalla klikkauksella katsomaan palvelupakettien hinnat ja sisällöt. Katso hinnat tästä.

6. Paikallisuus ja sitoutuminen

On tärkeää, että isännöitsijä on sitoutunut taloyhtiön pitkäaikaiseen hyvinvointiin. Paikallisuus on usein etu, sillä paikallinen isännöitsijä tuntee alueen erityispiirteet ja tarpeet.

Varmista nämä:

  • Onko isännöitsijä valmis sitoutumaan pitkäaikaiseen yhteistyöhön?
  • Tunteeko isännöitsijä alueen ja sen erityispiirteet?

Me Oiva Isännöinnillä toimimme aina paikallisesti ja ison talon hyödyt tarjoavat asiakkaillemme laajan verkoston ja resursseja, mm. parempaan palvelutarjontaan ja asiakaspalveluun.

PAREMPAA TALOYHTIÖELÄMÄÄ SINULLE

Jäikö isännöitsijän kilpailuttamisesta tai hinnoittelusta jotain kysyttävää?

Voit selvittää kätevän hintalaskurimme avulla isännöinnin hinnan tai ottaa yhteyttä niin autamme mielellämme.

Tutustu myös Isännöintiliiton sivulla olevaan Isännöinnin eettisiin ohjeisiin.

Ja silloin kun kaipaat uutta näkemystä ja vahvaa otetta taloyhtiönne isännöintiin… lähetä meille tarjouspyyntö, niin katsotaan, miten voimme laittaa taloyhtiöasiat kuntoon.

Oiva Isännöinti uudistaa isännöintiä nykypäivän vaativalle tasolle. Emme tarjoa vain isännöintiä, vaan taloyhtiön kokonaisvaltaista hallintaa ja sujuvampaa arkea.

Isännöitsijän tehtävät 

Isännöitsijän tehtävät sisältävät paljon muutakin kuin mitä osakkaat ja hallitus näkevät jokaisessa päivässä. Me Oiva Isännöinnillä puhumme taloyhtiöjohtamisesta, sillä uudistamme kovaa vauhtia vanhaa mielikuvaa staattisesta tai vanhanaikaisesta isännöinnistä ja tuomme koko alaa nykypäivään.

Tiivistetysti isännöitsijän tehtävät koostuvat seuraavista asioista:

  • Taloyhtiön johtaminen ja arvon kasvattaminen
  • Hallitusyhteistyö
  • Taloushallinto ja budjetointi
  • Palveluiden kilpailutus, hankinta ja sopimuksenmukaisuuden varmistaminen
  • Kunnossapito ja remontit
  • Viranomaisyhteistyö ja lakisääteiset velvoitteet
  • Sujuva viestintä ja asiakaspalvelu

Lue tarkemmin, mitä Oiva Isännöinnin palveluihin kuuluu >>

1. Taloyhtiön johtaminen ja arvon kasvattaminen

Isännöitsijä on kumppani, joka varmistaa sujuvan arjen sekä huolettoman ja kustannustehokkaan asumisen.

Isännöitsijä pyörittää taustalla monen asiantuntijan verkostoa ja varmistaa, että kiinteistön arvo kukoistaa ja asukkaat saavat nauttia huolettomasta arjesta ja sujuvasta taloyhtiöelämästä.

Isännöitsijän tehtävänä on koordinoida kokonaisvaltaisesti taloyhtiön toimintoja. Isännöinti-tiimiin sisältyy isännöitsijöiden lisäksi myös tekniset isännöitsijöitä ja kirjanpitäjiä, joiden kaikken tavoitteena on auttaa hallitusta ja osakkaita tekemään päätöksiä, jotka säilyttävät ja lisäävät kiinteistön arvoa.

Hallitus voi luottaa, että isännöinti-tiimi pitää huolen lakisääteisistä tehtävistä ja huolehtii yhteistyökumppaneiden kanssa taloyhtiön asioista, niin, että taloyhtiön arvo kasvaa.

2. Hallitusyhteistyö ja tietojen hallinta

Isännöitsijän ja hallituksen välinen yhteistyö on aktiivista ja sillä pyritään viemään eteenpäin sujuvampaa taloyhtiöelämää ja kiinteistön arvon kasvattaminen.  

Oiva Isännöinti panostaa edelläkävijänä käteviin digitaalisiin järjestelmiin, jotka takaavat sujuvan hallitusyhteistyön. Syksyllä 2024 lanseerattava MyOiva -appi auttaa pitämään kaikki tarvittavat tiedot ja tiedostot kuten taloustiedot, piirustukset, sopimukset ja pöytäkirjat helposti hallittavissa ja muutaman klikkauksen päässä omassa puhelimessa. Kerromme tästä pian lisää!

3. Taloushallinto ja budjetointi auttaa ennakoimaan ja varmistaa taloudellisen vakauden

Isännöintitiimi vastaa taloyhtiön taloushallinnosta ja budjetoinnista, mikä varmistaa, että kustannukset pysyvät hallinnassa. Me Oiva Isännöinnillä teemme talousarvion, hoidamme maksuliikenteen ja pidämme kirjanpidon ajan tasalla.

Ilman osaavaa isännöintitiimiä taloyhtiö voi kohdata yllättäviä taloudellisia ongelmia, kuten budjetin ylityksiä ja maksuhäiriöitä. Sen sijaan, kun talous on hallinnassa, yllättävät kulut vähenevät ja taloyhtiön varat käytetään tehokkaasti, mikä tarkoittaa sujuvampaa ja edullisempaa asumista kaikille.

4. Palveluiden kilpailutus, hankinta ja sopimuksenmukaisuuden varmistaminen

Isännöitsijän tehtävät sisältävät myös taloyhtiön palveluiden kilpailutusta ja hankintaa. Isännöitsijän rooliin kuuluu ostaa palveluita lukuisilta alan toimijoilta, kuten korjausrakentaminen, kiinteistönhuolto, siivous, talotekniikka, turvallisuus, vakuutukset ja rahoitus. 

Meillä Oiva Isännöinnillä on laaja tietotaito sopimuksen mukaisuuteen sekä laadunvalvontaan ja käytämme aina lainmukaisia sopimuspohjia. Tunnemme paikallisesti alueen urakoitsijat ja pystymme valitsemaan kuhunkin projektiin luotettavat tekijät. 

5. Kunnossapito ja remontit

Ilman kunnollista kunnossapitoa kiinteistössä voi ilmetä kalliita ja äkillisiä ongelmia, kun taas ennakoivalla kunnossapidolla vältytään monilta murheilta.

Isännöitsijä ja tekniset isännöitsijät huolehtivat kiinteistön kunnossapidosta ja remonttien hallinnasta, mikä takaa turvallisen ja viihtyisän ympäristön. Kunnossapito ja remontit hoituvat Oiva Isännöinnillä kaikki saman katon alta. 

Lue lisää Oiva Isännöinnin teknisistä palveluista tässä >>

6. Viranomaisyhteistyö ja lakisääteiset velvoitteet

Isännöitsijä varmistaa, että taloyhtiö noudattaa kaikkia lakisääteisiä velvoitteita, mikä tuo turvaa ja vakautta. 

Tähän kuuluvat mm. viranomaisten kanssa asioiminen, viranomais-, palotarkastus- sekä muihin katselmuksiin osallistuminen, yhtiöjärjestyksen muutosten rekisteröinnistä huolehtiminen ja kaupparekisteri-ilmoitukset ja kiinteistöjen arvolisäverolaskelmat.

Lisäksi isännöitsijä huolehtii monenlaisista sopimusasioista, yhtiökokousten järjestämisestä, tarvittavien lupien hankkimisesta ja lakimuutoksien vaikutuksista. Näin taloyhtiö toimii lakien ja säädösten mukaisesti – ilman että osakkaiden tai asukkaiden tarvitsee huolehtia siitä.

7. Asiakaspalvelu siellä missä sinäkin

Luotettava ja aktiivinen vuorovaikutus ja toiminnan kehittäminen auttavat rakentamaan arjesta entistä sujuvampaa.

Asiakas eli asukas on meille kaikkein tärkein ja mahdollistamme yhteydenotot perinteisessä asiakaspalvelukanavissa ja sähköisissä palveluissa toimistoaikojen ulkopuolella.

Lisäksi järjestämme säännöllisiä kyselyitä, joiden avulla kehitämme aktiivisesti toimintaa. Sähköisen asioinnin avulla teemme palautteen antamisesta entistä helpompaa ja avun saamisesta nopeampaa.

PAREMPAA TALOYHTIÖELÄMÄÄ SINULLE

Haluamme olla uudistamassa isännöintiä ja parantamassa taloyhtiöelämää. Emme tarjoa vain isännöintiä, vaan taloyhtiön kokonaisvaltaista hallintaa. Asiakas olet sinä ja koko taloyhtiö!

Lue tästä lisää miten isännöitsijä ja huolto eroavat toisistaan.

Jäikö isännöitsijän tehtävistä jotain kysyttävää?

Ota yhteyttä niin autamme mielellämme.

Tai jos haluat lukea lisää, suosittelemme tutustumaan Isännöintiliiton sivuihin.

Ja silloin kun kaipaat uutta näkemystä ja vahvaa otetta taloyhtiönne isännöintiin… Lähetä meille tarjouspyyntö, niin katsotaan, miten voimme laittaa taloyhtiöasiat kuntoon.