Tekninen isännöitsijä on taloyhtiön puolia pitävä rakennustekniikan ekspertti
Isännöintitoimistossa työskentelevä tekninen isännöitsijä on remonttikoordinaattori ja tietotuki, ”taloyhtiön tekninen selkäranka”, joka palvelee taloyhtiöitä isännöitsijän rinnalla. Mitä kaikkea tällaisen asiantuntijan työpöydälle käytännössä kuuluukaan? Ja mikä on tekemisen merkitys taloyhtiöille ja sen ihmisille?
Teknisen isännöitsijän työnkuvasta ja tämän työpanoksen moninaisesta merkityksestä kertoo Arto Liiten, joka työskentelee kyseisessä roolissa Satakunnan alueen Oiva Isännöinnissä.
Liitenin mukaan tekninen isännöitsijä on tavallisesti rakennusteknisen koulutuksen saanut asiantuntija, joka toimii hallinnollisia asioita hoitavan isännöitsijän työparina. Oivalla on erilaisia vastuualueita hallitsevia teknisiä isännöitsijöitä toimipisteillä, he auttavat asiakasyhtiötämme aina osakasmuutostöiden hallinnoinnista peruskorjaushankkeisiin ja kiinteistöjen kehitysprojekteihin asti. Liitenin itsensä työpäivät taittuvat suurelta osin huoneistokohtaisten muutostöiden parissa.
– Otan vastaan ja tarkastan osakkaiden muutostyöilmoituksia. Tarvittaessa pyydän lisäselvityksiä ja annan remontoijalle ohjeistuksia remontin toteuttamiseen ja tarvittaviin valvontakäynteihin liittyen.
– Lisäksi toimin muutostöissä linkkinä hallituksen ja isännöitsijän suuntaan, eli valvon projektin etenemistä alusta loppuun asti. Pidän kaikki osapuolet jatkuvasti kartalla, miten vaikka kylppäri- ja saunaremontti jossain kohteessa etenee, hän kuvailee.
Aikataulutusta, budjetointia, tarjouspyyntöjä ja valvontakäyntejä
Teknisen isännöitsijän vastuualueisiin kuuluvat lisäksi projektikoordinointi sekä taloyhtiön ja sen osakkaiden etujen ajaminen myös laajempien remonttien sekä erilaisten vahinkotilanteiden yhteydessä.
– Putki- ja julkisivuremontit, vesivahinkojen kartoitukset ja jälkihoito sekä asuntoremontteja edeltävät asbestikartoitukset ovat niitä tyypillisimpiä kokonaisuuksia, joita me tekniset isännöitsijät viemme läpi. Laadimme tarjouspyyntöjä urakoitsijoille ja toimimme neuvonantajana taloyhtiön suuntaan. Me valvomme ja varmistamme, että työt tulee tehtyä hyvää rakennustapaa noudattaen.
– Kun osaaminen tällaisiin tilanteisiin saadaan omasta isännöintitoimistosta, on se monesti taloyhtiölle vaivattomampaa, luotettavampaa ja myös kustannustehokkaampaa, Liiten toteaa.
Rakennustekniikan asiantuntemusta ja tiivistä yhteistyötä kumppaneiden kanssa
Teknisen isännöitsijän työpäivät ovat aina erilaisia. Ne täyttyvät monenlaisista projekteista, joissa on tyypillisesti useita eri osapuolia: taloyhtiön osakkaita ja hallituslaisia, huoltoyhtiöitä, urakoitsijoita, viranomaisia sekä tietysti kollegoja omasta isännöintitoimistosta.
– Moneen suuntaan saa olla yhteydessä ja pitää lankoja käsissä, jotta työt ja projektit etenevät arjessa mallikkaasti. Pidän aina taloyhtiön puolia ja pyrin löytämään esimerkiksi juuri korjaushankkeissa sen yhtiölle kokonaisuutena kaikkein fiksuimman ja kustannustehokkaimman toteutustavan.
– Ensisijaisesti tämä työ on asiakaspalvelutyötä osakkaiden ja hallitusten suuntaan, ja siitä nautin itse todella paljon. On mielestäni hienoa, kun voin auttaa asiakkaitamme pitämään hyvää ja pitkäjänteistä huolta monelle kaikkein tärkeimmästä omaisuudesta, omasta kodista.
Neljä pääpointtia teknisestä isännöitsijästä:
On kiinteistöjen rakennustekninen asiantuntija, jolla on tavallisesti teknisen alan, esimerkiksi rakennusinsinöörin koulutus. Myös taloyhtiöiden päätöksentekoprosessien vahva tuntemus on keskeinen edellytys tehtävässä menestymisessä.
Työskentelee isännöintitoimistossa muun tiimin osana ja erityisesti hallinnollisen isännöitsijän työparina. Näin taloyhtiön käytössä on mahdollisimman monialainen tietotaito kaikista kiinteistön nykytilaan ja sen pitkäjänteiseen ylläpitoon liittyvistä asioista.
Toimii taloyhtiöiden ja näiden osakkaiden tukena muun muassa huoneistoihin tehtävissä muutostöissä sekä myös laajemmissa remonttihankkeissa. Tekninen isännöitsijä on arvokas apu myös erilaisten vahinkotilanteiden kartoittamisessa ja niiden edellyttämien korjaustoimien toteuttamisessa.
Tarkastaa, valvoo, selvittää ja selittää, mitä tahansa kiinteistöjen kuntoon, kehittämiseen sekä tekniseen ylläpitoon liittyviä asioita. Tekninen isännöitsijä voi tuottaa taloyhtiölle myös erilaisia raportteja laadukkaamman ja varmemman päätöksenteon tueksi.
Huippu-uutuus maailmalta täällä tänään: Soiva-taloyhtiöissä ei melutasoja mittailla!
Oiva Isännöinti haluaa rauhoittaa taloyhtiöiden elämää, ja jatkossa osa sen hallinnoimista kiinteistöistä rauhoitetaan äänentasoltaan täysin hiljaisiksi. Juhlintaan taipuvaisille asukkaille avautuu samalla aivan uudenlainen mahdollisuus itsensä toteuttamiseen ja äänekkäästä elämästä nauttimiseen: uusissa Soiva-taloyhtiöissä kaikki sanoo, antaa soittaa vaan!
Oiva Isännöinti on tässä ajassa kiinni. Yhtiö kuuntelee herkällä korvalla koko asiakaskuntansa tarpeita ja kehittää toimintaansa niiden pohjalta.
– Signaalit uuden Soiva-taloyhtiön suosiolle ovat tosi voimakkaita. Patoutunutta juhlimisen tarvetta tuntuu olevan lähes jokaisessa ikäryhmässä, Oiva Isännöinnin asiakaskokemusjohtaja Petri Uomala aloittaa.
– Suomen talvi on pitkä, synkkä ja hiljainen, ja tietyn nuoremman väen maltti kenties vielä kehitysasteella. Eivät he kerta kaikkiaan pysty odottamaan koko syksyä, talvea ja kevättä sinne kesäfestarilaitumille pääsyä. Senioriosastolta löytyy puolestaan porukkaa, joka haluaa verestää kukkakuvioituja muistojaan progressiivisen rockin ja suomi-iskelmän kultaisilta vuosikymmeniltä. Heitä me haluamme palvella, ja siinä samalla rauhallisuutta ja hiljaisuutta kaipaavia myös, Uomala perustelee uudenlaisen avauksen taustoja ja tarkoitusperiä.
Talon yhteiset äänentoistojärjestelmät maksetaan vastikkeella
Soiva-taloyhtiöitä tullaan perustamaan ympäri Suomen kaikille Oiva Isännöinnin toimialueille Helsingistä Ouluun asti. Asukasvalinnan kriteereissä on mukana muun muassa musiikkimaku.
– Meillä Oivalla ollaan tämän asian suhteen hyvinkin liberaaleja. Kaiken musiikin kauneus on kuulijansa korvassa. Silti me haluamme jo ennakolta tehdä pientä luokittelua muun muassa raskaamman mustan musiikin ja konemusakansan välille. Näin voimme välttää isompia ristiriitoja ja luoda yhteisöjä, joissa kaikki voivat nauttia täysillä koko ajan.
Myös asuntojen hoitovastikkeet määräytyvät ainutlaatuiselle taloyhtiötyypille ominaisella tavalla.
– Vastikkeeseen on korvamerkitty oma osansa yhteisten äänentoistojärjestelmien sähkönkulutukselle. Kun musiikki tuuttaa täysillä kellon ja kalenterin ympäri, kyllä siinä saunanlämmityksen ja monen muun jatkuvan kulutuksen kilowattiluvut kakkoseksi jää.
Lisäksi Soiva-asukas saa itse valita haluaako kuukausittaisena asukasetuna neon-värisen valotikun vai kertakäyttöiset korvatulpat.
– Niiden kustannus yhtiölle on aika lailla sama. Itse suosittelen jälkimmäistä jo ihan terveyden ja hyvinvoinnin nimissä. Kyllä se desibelien sietoraja varmaan kovimmallakin bailaajalla joskus vastaan tulee, Uomala tuumii.
Taloyhtiöiden osakeluettelot viety huoneistotietojärjestelmään – käsittelypalvelun ruuhka voi vaikuttaa kevään yhtiökokouksiin
Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmän ruuhkautuminen saattaa vaikuttaa etenkin uusien osakkaiden arkeen: omistaja saa viralliset osakkaan oikeudet vasta, kun asuntokaupan jälkeinen omistusmuutos on rekisteröity ja tieto siitä on välitetty myös Oivalle. Uusien omistusten käsittely Maanmittauslaitoksella saattaa tällä hetkellä kestää harmillisen pitkään, eli jopa 5-6 kuukautta ja osakekirjojen sähköistyksissä peräti kahdeksan kuukautta.
Oivan isännöimien taloyhtiöiden osakeluettelot on siirretty Maanmittauslaitoksen ylläpitämään huoneistotietojärjestelmään. Tietojen siirto edellyttää omistuksen rekisteröintiä kaikilta osakkeenomistajilta. Asialla ei ole kiire, jos huoneisto ei ole vaihtanut omistajaa. Rekisteröintiä ei myöskään kannatta ehdoin tahdoin kiirehtiä, ennen kuin Maanmittauslaitoksen ruuhkat helpottavat taas.
Alla toimintaohjeita eri tilanteisiin.
Oletko uusi osakas taloyhtiössä?
Asuntokaupan jälkeen uuden sinun tulee hakea Maanmittauslaitokselta omistuksen rekisteröintiä kahden kuukauden kuluessa kaupasta. Kun Maanmittauslaitos on käsitellyt hakemuksesi, tieto kulkee automaattisesti myös Oiva isännöintiin.
Huomaathan, että käsittelypalvelun ruuhkautuminen voi vaikuttaa uusien omistusten rekisteröintiin ja siten kohta koittavan kevään yhtiökokouksiin: saat osakkaan täydet oikeudet vasta, kun asuntokaupan jälkeinen omistusmuutos on käsitelty Maanmittauslaitoksella ja tieto siitä on välitetty Oivalle. Toisin sanoen yhtiökokouksen osallistumisoikeus on lähtökohtaisesti aina niillä osakkailla, jotka ovat yhtiökokousta edeltävänä päivänä merkittynä osakeluetteloon tai osakehuoneistorekisteriin. Yhtiökokous voi silti sallia osallistumisesi kokoukseen, mutta äänestysoikeutta ei sinulla tässä tilanteessa silti ole.
Huomaa myös, että mikäli omistajuutesi rekisteröinti on Maanmittauslaitoksella kesken, et voi todistaa oikeuttasi esimerkiksi kauppakirjalla. Jos haluat osallistua yhtiökokoukseen ja käyttää myös äänestysoikeuttasi,tarvitset vanhalta osakkaalta valtakirjan.
Voit myös pyytää Maanmittauslaitokselta hakemuksesi käsittelyn kiirehtimistä ja vedota lähestyvään yhtiökokoukseen. Pyyntö tulee tehdä Maanmittauslaitoksen asiakaspalveluun. Me Oivalla emme pysty vaikuttamaan käsittelyaikoihin.
Saitko kutsun kevään yhtiökokoukseen, vaikka olet myynyt asuntosi?
Jos postiluukustasi tipahtaa kutsu kokoukseen yhtiössä, josta olet vastikään myynyt asuntosi, toimitathan kutsun uudelle osakkeenomistajalle.
Kutsun ohessa on tuttuun tapaan valtakirjapohja, jonka täyttämällä voit valtuuttaa uuden osakkaan osallistumaan virallisesti kokoustilaisuuteen ja käyttämään äänioikeuttaan sen päätöksissä. Kiitos yhteistyöstä!
Mikä huoneistotietojärjestelmä?
Huoneistotietojärjestelmä on Maanmittauslaitoksen ylläpitämä sähköinen järjestelmä, joka kokoaa lakisääteisesti yhteen tiedot taloyhtiön osakesarjojen omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Tämä puolestaan parantaa tietojen luotettavuutta sekä sujuvoittaa asuntokauppaa ja siihen liittyvää luotonantoa. Tutustu tarkemmin tästä.
Isännöinnille tulee rahanpesulain myötä uusia velvollisuuksia
Laki rahanpesun ja terrorismin estämisestä (444/2017) tuli voimaan jo kesällä 2017 ja sitä on myöhemmin täsmennetty mm. lain soveltamisalan osalta. Rahanpesulakia sovelletaan nyt myös isännöintiyritykseen tai henkilöisännöitsijään kirjanpitopalvelun tarjoajana. Lain keskeisenä tavoitteena on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.
Rahanpesulain mukaan isännöinnin on tunnistettava asiakkaansa koko asiakassuhteen keston ajan. Ilman asianmukaista todentamista isännöintiyritys ei saa perustaa tai ylläpitää asiakassuhdetta. Lisäksi isännöinnin on verrattava tunnistamiaan hallitusten jäseniä viikoittain viranomaisten julkaisemiin pakote- ja jäädytyslistoihin.
Henkilöllisyyden todentamisen lisäksi tunnistautumiseen liittyy myös PEP-kirjaus (PEP = Poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö). Tämä kysely on lomakkeen yhteydessä taloyhtiön hallitusten jäsenille. PEP-kyselyssä kartoitetaan henkilöitä, jotka ovat tai ovat olleet poliittisesti vaikutusvaltaisissa tehtävissä tai korkea-arvoisessa tärkeässä julkisessa virassa kansainvälisellä, eurooppalaisella tai kansallisella tasolla, sekä myös tällaisten henkilöiden perheenjäseniä tai työtovereita.
Oiva nyt myös turkulaisten saataville!
Oiva Isännöinti on ostanut turkulaisen Isännöintimestarit Oy:n koko osakekannan. Vuonna 2009 perustettu toimisto on tarjonnut isännöintipalveluita lähinnä Turun talousalueen taloyhtiölle.
Turkuun laajentuminen kasvattaa Oivan toimistopaikkakuntien määrän jo 17:ään.
Kaupan myötä Oivan toimistokartan pisteisiin lisätään uusi merkintä Turun kohdalle. Muut toimistopaikkakunnat ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Mäntsälä, Porvoo, Tampere, Nokia, Lahti, Pori, Rauma, Eura, Jyväskylä, Kuopio, Seinäjoki, Mikkeli ja Oulu.
Jatkossa turkulaisillakin taloyhtiöillä on mahdollisuus hoitaa asumiseen liittyvät asiansa kätevästi Oivan digitaalisissa palvelukanavissa, ja nauttia myös muista taloyhtiöelämää helpottavista arjen palveluista.
Isännöintimestarien nykyisten asiakkaiden isännöintipalveluihin kaupalla ei ole välitöntä vaikutusta. Palvelut jatkuvat sopimusten mukaisesti, ja taloyhtiön oma isännöitsijä työskentelee jatkossakin tiiviisti hallituksen kanssa.
– Isännöintimestarit on panostanut toiminnassaan hallittuun ja suunnitelmalliseen hallinnon hoitoon, tekniseen osaamiseen, aktiiviseen viestintään ja avoimuuteen pyrkien pitkäaikaiseen ja luottamukselliseen asiakassuhteeseen. Näistä lähtökohdista se sopii uutena palasena luontevasti Oivan tiimiin, toteaa Oiva Isännöinnin toimitusjohtaja Jussi Niemelä.
Parempaa taloyhtiöelämää ja sujuvaa arkea
Oivan lähtökohtana on tarjota asiakkailleen parempaa taloyhtiöelämää.
– Oivalle tärkeää on, että isännöimissämme taloyhtiössä asukkaiden elämä on sujuvaa ja vaivatonta. Siitä huolehtivat paikalliset, tutut isännöitsijät tiimeineen. Isännöintimestarien kokenut tiimi saa nyt tuekseen lisäksi Oivan laajan ja monialaisen ammattilaisten joukkueen sekä nykyaikaiset digitaaliset työkalut, Oivan liiketoimintajohtaja Mikko Niskanen korostaa.
– On hienoa, että Isännöintimestareillakin avoimuus on ollut paikallisuuden lisäksi tärkeä arvo. Oivalla se näkyy muun muassa selkeässä ja läpinäkyvässä hinnoittelussa. Panostamme siihen, että arkipäiväinen asiointi sujuu helposti digissä ja taloyhtiön asiat ovat palvelukanavissa avoimia ja näkyviä asukkaille.
Oivan liikevaihto on nyt noin 40 miljoonaa euroa. Isännöintimestarien yhdeksänhenkinen tiimi liittyy osaksi Oivan noin 400 isännöintiammattilaisen joukkoa. Avainhenkilöt Tiina ja Satu Virta on kutsuttu Oivan osakkaiksi.
Oiva Isännöinti ja Viilu aloittavat yhteistyön vuoden 2024 alussa
Kaksi isännöintialaa uudistavaa ja oman toimialasektorin markkinajohtajaksi tähtäävää yritystä vauhdittavat isännöintialan uudistumista digitaalisilla palveluilla ja haastavat markkinaa isännöinnin läpinäkyvyydellä. Viilu mahdollistaa modernit digitaaliset palvelut, jotka Oiva Isännöinti yhdistää paikallisesti tuotettavaan isännöintiin ja kiinteistöjohtamiseen.
Oiva Isännöinti haluaa kehittää Viilu-palvelun avulla erityisesti viestintää, isännöinnin tehtävienhallintaa ja digitaalista päätöksentekoa sekä monipuolistaa asiakasyhtiöiden digitaalista asiointia.
-Olemme iloisia, että saamme aloittaa yhteistyön Oiva Isännöinnin kanssa. Isännöitsijän toimenkuva on hyvin laaja ja isännöintiyrityksien arki täyttyy korjaushankkeiden valmisteluista ja johtamisesta, kokouksien pitämisestä, hallinnollisten velvoitteiden hoitamisesta ja asiakasyhtiöiden talouden johtamisesta. Digitaalisien palveluiden merkitys korostuu ja sujuvoittaa isännöitsijöiden ja isännöintiyrityksien henkilökunnan sekä asiakasyhtiöiden arkea. Upeaa, että voimme olla tässä arjessa mukana digitaalisien palveluiden osalta kertoo Viilu Solutions Oy:n palvelu- ja kehitysjohtaja Tuomas Jurvelin.
Viilu on kotimainen isännöinnin ja kiinteistön hallintapalvelu sekä verkkosovellus isännöintiyrityksille sekä asunto-osakeyhtiöiden asukkaille, osakkaille ja hallituksille. Palvelulla hoituvat muun muassa kiinteistön hallinta, päätöksenteko, viestintä, raportointi, asiakirjojen hallinta ja tehtävienhallinta sekä asunto-osakeyhtiöiden kokousprosessien hoitaminen yhdellä palvelualustalla. Viilu-palvelu on käytössä jo yli 4700 kiinteistössä.
”Haluamme kehittää isännöintiä ja asiakkaamme palvelukokonaisuutta kokonaisvaltaisesti avoimempaan, läpinäkyvämpään ja digitaalisempaan suuntaan ja Viilu mahdollistaa meille markkinoiden parhaat tehtävienhallinnan, digitaalisen päätöksenteon ja digitaalisen asioinnin työkalut jotka yhdistämme omiin jo olemassa oleviin järjestelmiimme. Viilun tekeminen ja ajatukset isännöinnin tulevaisuudesta kohtasivat välittömästi Oivan vastaavien kanssa ja lähdemme innolla yhteistyöhön kehittämään tekemistä entisestään”, kertoo Oiva Isännöinnin liiketoimintajohtaja Mikko Niskanen.
Oiva isännöinti on yksi Suomen suurimmista isännöintiyhtiöistä, joka palvelee paikallisesti jo 16 eri paikkakunnalla. Työntekijöitä on jo lähes 400. Yritys kasvaa voimakkaasti ja liikevaihto on kohonnut noin 40 miljoonaan euroon. Yhtiössä panostetaan siihen, että asiakkaiden arkipäiväinen asiointi sujuu helposti digissä ja taloyhtiön asiat ovat palvelukanavissa avoimia ja näkyviä asukkaille. Paikallisuuden lisäksi avoimuus on yksi yhtiön tärkeimmistä arvoista.
Vastikemaksuja seurattava nyt aktiivisesti
Asunto-osakeyhtiölaki määrittelee osakkaalle tiettyjä velvollisuuksia ja oikeuksia. Vastuu yhtiön toiminnan varmistamiseksi kerättävän vastikkeen maksusta on yksi osakkaan tärkeimmistä velvollisuuksista. Vastikemaksun suuruus päätetään osakkaiden kesken yhtiökokouksessa.
Taloyhtiön vastuuhenkilöiden – hallituksen ja isännöitsijän – on puolestaan aktiivisesti seurattava, että osakkaat hoitavat tämän tärkeän velvollisuutensa. Erityisen tehokasta seurannan on oltava yleisen taloustilanteen ollessa vaikea, sillä viime kädessä muut osakkaat voivat joutua paikkaamaan jonkun osakkaan rästeistä syntynyttä vajetta. Etenkin uusissa taloyhtiöissä seurantavastuu korostuu.
Seurantaa helpottaa Oivan läpinäkyvä taloushallinto. Hallituksen jäsenillä on avoin näkymä taloyhtiön reaaliaikaiseen taloushallintoon, jolloin myös vastikekertymän seuraaminen on helppoa. Toki tätä seurantaa tehdään myös koko ajan ammattitaitoisten, taloyhtiöiden ”talousjohtajina” toimivien kirjanpitäjiemme toimesta. Jos yksittäisellä osakkaalla alkaa ilmetä maksuviiveitä tai -vaikeuksia, tieto siitä kulkee pikaisesti taloyhtiön asioita hoitavalle tiimille, isännöitsijälle ja hallitukselle.
Kirjanpitäjämme hyödyntävät Hausvise-järjestelmän isännöintityöhön suunniteltuja rutiineja. Esimerkiksi vastikerahoituslaskelma on automatisoitu ja se on helposti muutamalla klikkauksella tarkasteltavissa. Raportit ovat siten reaaliaikaisesti vastikeseurannan käytettävissä. Oivan digiapureita hyödyntämällä taloyhtiön hallituksen jäsenillä on mahdollisuus pysyä ajan tasalla yhtiön taloustilanteesta.
Maksuhäiriöihin puututtava ajoissa
Aktiivinen seuranta on tarpeen, sillä osakkaan vastikerästeihin on syytä puuttua ajoissa. Kasaantuessaan ongelmat johtavat helposti tilanteisiin, joissa hallitus joutuu pohtimaan jopa huoneiston hallintaanottoa muiden osakkaiden tasapuolisen kohtelun varmistamiseksi.
Ensi vaiheessa vastikerästeihin kannattaa puuttua vapaaehtoisin perinnän keinoin ilman oikeudenkäyntimenettelyä. Näin voidaan toimia silloin, kun vastikerästi on vielä vähäinen. Maksumuistutus tulisi lähettää osakkaalle heti ensimmäisen maksuhäiriön ilmetessä.
Jos vastike jää eräpäivänä maksamatta, taloyhtiön yhteydenotto voi auttaa asian kuntoon laittamisessa. Jos vapaaehtoisesta perinnästä ei ole apua, taloyhtiö voi siirtyä oikeudelliseen perintään. Silloin käräjäoikeudessa laitetaan vireille vastikerästejä koskeva velkomusasia maksutuomion saamiseksi.
Yhtiövastikkeen maksamatta jättäminen oikeuttaa huoneiston hallintaanottoon kolmeksi vuodeksi. Se on kuitenkin äärimmäinen ratkaisu ja edellyttää yleensä kolmen–neljän kuukauden maksamattomia vastikkeita.
Kaikkien osapuolten etu on, että vastikerästejä ei taloyhtiössä pääse yhdellekään osakkaalle syntymään. Sen vuoksi vastikkeiden maksua on seurattava aktiivisesti ja mahdollisiin ongelmiin on puututtava ajoissa ja tehokkaasti.
Hyvä taloyhtiöelämä yhä useamman ulottuville Satakunnassa
Oivalla on jo entuudestaan toimisto Porissa. Yrityskaupan myötä yhä useampi porilainen sekä lisäksi joukko raumalaisia ja euralaisia asukkaita pääsee Oivan palvelujen piiriin.
OP Koti Länsi-Suomen nykyisten asiakkaiden isännöintipalveluihin 24.10.2023 solmitulla kaupalla ei ole välitöntä vaikutusta. Palvelut jatkuvat sopimusten mukaisesti nykyisissä toimipisteissä ja taloyhtiön oma isännöitsijä työskentelee jatkossakin tiiviisti hallituksen kanssa. OP Länsi-Suomi ja OP Koti Länsi-Suomi keskittyvät finanssipalveluiden sekä kiinteistövälityksen ja vuokrauksen tarjoamiseen ja kehittämiseen Satakunnassa.
– OP Koti Länsi-Suomen isännöintiliiketoiminta on erinomaisessa kunnossa ja se on tehnyt hienoa tulosta. Pääsemme hyvästä tilanteesta ja entistä vahvempina jatkamaan koko isännöintialan kehittämistä Satakunnassa. Yhdistävät arvot ja vahva tahto tulevasta edesauttoivat kaupan syntymistä, toteaa Oiva Isännöinnin toimitusjohtaja Jussi Niemelä.
Jatkossakin paikallinen palvelu on avainasemassa
Oiva ei tarjoa vain isännöintiä, vaan asiakkuuden kokonaisvaltaista hallintaa ja parempaa taloyhtiöelämää.
– Molemmat yhtiöt ovat tahoillaan panostaneet arjen luistamiseen samalla kun ne ovat huolehtineet kiinteistöjen arvon säilymisestä. Oivalle tärkeää on, että isännöimissämme taloyhtiössä asukkaiden elämä on sujuvaa ja vaivatonta. Sen varmistamisesta huolehtii jatkossakin tuttu paikallinen isännöitsijä tiimeineen. Heillä on tukenaan Oivan laaja ja monialainen ammattilaisten joukkue sekä nykyaikaiset digitaaliset työkalut, Oivan liiketoimintajohtaja Mikko Niskanen korostaa.
– Toimimme valtakunnallisesti, mutta palvelemme aina paikallisesti. Näin voimme olla avuksi mahdollisimman mutkattomasti. Paikallisuuden lisäksi avoimuus on meille tärkeä arvo. Sen vuoksi hinnoittelemme kaiken selkeästi ja läpinäkyvästi. Panostamme siihen, että arkipäiväinen asiointi sujuu helposti digissä ja taloyhtiön asiat ovat palvelukanavissa avoimia ja näkyviä asukkaille.
Uusimman yrityskaupan myötä Oivan liikevaihto nousee noin 40 miljoonaan euroon. Henkilökuntaa Oivalla on jo lähes 400 kaikkiaan 16 eri paikkakunnalla.
”Hyvä isännöitsijä päästää hallituksen helpommalla”
Vehkakujalla sijaitseva yhtiö on valmistautumassa ensi vuonna pidettävään kymmenvuotistarkastukseen. Talousarviossa on varauduttu oman rakennuskonsultin käyttöön.
– Yhtiössä ei ole ollut mitään ongelmia eikä isompia korjaustarpeita. Ihmettelen kovasti, jos sellaisia nyt löytyisi, hallituksen puheenjohtaja Eija Räikkönen sanoo.
Postimestari on 8-kerroksinen rakennus, jossa on 48 asuntoa. Asukkaina on opiskelijoista lapsiperheisiin ja keski-ikäisistä ikäihmisiin. Osa asunnoista on sijoittajien omistuksessa.
– Yhtiön sijainti on erinomainen. Itse asun puoliksi Raumalla, jossa on perheemme koti. Jyväskylässä olen työni vuoksi viikon–kaksi joka kuukausi, yliopistonlehtorina Jyväskylän yliopistossa toimiva Räikkönen kertoo.
Erityistä kiitosta saavat aivan vieressä olevat lähipalvelut sekä hyvät julkisen liikenteen yhteydet.
– Syksyllä minulla tulee yksitoista vuotta täyteen yliopistolla. Koko sen ajan minulla on ollut täällä asunto. Tällä puolella kaupunkia en ole asunut ennen, mutta tämä oli sijoitusmielessäkin minusta hyvä vaihtoehto siltä varalta, että alun perin määräaikainen työsuhteeni olisi päättynyt. Enkä ole pettynyt. Tämä on tosi kiva yhtiö, jossa olen viihtynyt erinomaisesti.
Hallituksessa alusta asti
Eija Räikkönen on toiminut yhtiön hallituksessa alusta asti. Nyt on menossa toinen tilikausi puheenjohtajana.
– Ajattelin, että olisi ihan kiva kokeilla, millaista taloyhtiön hallitustyöskentely on. Puolisoni oli ollut vastaavassa tehtävässä ja kannusti lähtemään mukaan. Hallituksessa näkee taloyhtiön arjen ihan eri tavalla.
– Olen oppinut paljon, mutta vieläkin on paljon opittavaa. Meillä on sillä tavalla onnekas tilanne, että entinen puheenjohtaja on eläkkeelle jäänyt rakennusmestari, joka on ollut vastaavana mestarina rakentamassa näitä taloja. Hän tuntee jokaisen nurkan. Myytyään oman asuntonsa pois hän totesi, että puheenjohtajuus olisi varmasti hyvä siirtää jollekin talossa asuvalle, Eija Räikkönen kertoo.
Yhtiön kolmehenkinen hallitus saa puheenjohtajaltaan lämpimät kiitokset.
– Meillä on todella hyvähenkinen porukka. Kun laitan sähköpostilla ryhmäämme jonkun kysymyksen, vastaukset tulevat tosi nopeasti.
Myös isännöitsijän kanssa yhteydenpito tapahtuu pääasiassa viestejä vaihtaen.
– Meillä ei ole ollut mitään isompia ongelmia, jotka olisivat vaatineet jatkuvaa tiivistä yhteydenpitoa.
Koosta on hyötyä
Jyväskylän Postimestarin isännöinti on ollut samalla Oivaan liittyneellä toimistolla alusta asti.
– Ei meillä ole ollut tarvetta edes harkita vaihtoa. Isännöitsijä on vaihtunut pari kertaa, mutta kaikkien kanssa asiat ovat hoituneet. Isomman toimiston etuna on, että asiat järjestyvät, vaikka niistä vastaavat henkilöt vaihtuisivat elämäntilanteiden muuttuessa. Ei olla yhden ihmisen varassa, Eija Räikkönen sanoo.
Muutos Oivan tiimiin ei vaikuttanut isännöinnin toimintaan muutoin kuin hallituksen käytettävissä olevien digitaalisten työkalujen uudistumisena. Muuten hommat jatkuivat entiseen tapaan.
– Ainakin tässä tehtävässä on oppinut ymmärtämään hyvän isännöinnin merkityksen. Isännöitsijä kuitenkin istuu ison kirstun päällä. Meillä yhtiön taloustilanne on hyvä, ja sitä on hoidettu järkevästi ja suunnitelmallisesti. Olemme muun muassa keränneet systemaattisesti varastoon pientä puskuria mahdollisia yllättäviä menoja varten.
Yhtiön seuraavatkin vuoden näyttävät vielä rauhallisilta. Isoihin remontteihin ei lähivuosina ole tarvetta. Korttelissa on muutaman ympärillä olevan taloyhtiön omistava pysäköintiyhtiö, joka vastaa muun muassa piha-alueiden hoidosta ja kunnossapidosta. Taloyhtiöiden vastuulle jäävät puhtaasti omat kiinteistöt ja niiden ylläpito.
Korkojen nousu muutti suunnitelmia
Hoitovastikkeen osalta Postimestarilla ei ollut tällekään vuodelle suuria korotuspaineita. Osaltaan tämä oli myös Oivan ansiota, sillä oikeaan aikaan kilpailutettu sähkösopimus piti kuluja kurissa. Korkojen nousu sen sijaan pakotti Postimestarinkin osakkaat kokoontumaan ylimääräiseen yhtiökokoukseen viime vuoden lopulla.
– Yhtiöllä on sen verran iso laina, että rahoitusvastikkeeseen jouduttiin tekemään melko iso korotus. Aika moni osakas päätti maksaa lopun yhtiölainaosuudestaan kerralla pois. Niin mekin teimme. Aiemmin siihen ei ollut nollakorkotason aikana tarvetta, mutta nyt oli järkevä toimia näin, Eija Räikkönen tuumii.
– Ilman tätä päätöstä kokonaisvastikkeemme olisi noussut kolmanneksella. Kaikki tiesivät, että vaihtoehtoja ei ole, joten yhtiökokouksessa asia oli aika nopeasti käsitelty.
Esittelyssä: Teemu Heikkinen, Oivan uusi energia-asiantuntija
– Olen sellainen rempseä, elämäniloinen, luonnosta ja liikunnasta nauttiva karjalainen mies. Tykkään tutustua uusiin ihmisiin ja asioihin.
Jääkiekkoa seuraavat voivat muistaa Teemun Joensuun Kiekko-Poikien pelinutusta Mestiksessä. Omaa unelmaansa kansainvälisistä kaukaloista hän pääsi toteuttamaan parin kauden ajan Unkarissa ja Ruotsissa.
– Sitten totesin, että on aika miettiä, mikä minusta tulee isona. Parin vuoden ajan tutkailin eri koulutusvaihtoehtoja. Energia- ja ympäristötekniikkaa oli mahdollista opiskella Joensuussa, ja kun itsellä on aina ollut vahva halu tehdä hyvää luonnolle ja ympäristölle, ala ikään kuin valitsi minut, Teemu toteaa.
Toki valintaan vaikuttivat myös työllistymisnäkymät. Viime vuosina energia- ja ympäristöasiat ovat olleet niin vahvasti esillä, että työpaikan löytyminen tältä sektorilta alkoi näyttää mahdolliselta ja houkuttelevalta.
Oivan tarina innosti
Opintojen lähestyessä loppusuoraa Teemu aktivoitui LinkedInissä, jossa on mahdollista optimoida omaa profiiliaan ja uratoiveitaan.
– Alalla oli yllättävänkin paljon avoimia työpaikkoja. Etsin sellaista, johon haluaisin, ja Oiva nousi selvästi esiin. Yrityksestä ja sen suunnasta syntyi hyvä mielikuva. Oivan tarina on innostava ja kunnianhimoinen, yritys on riittävän iso ja tarjoaa siten sekä haasteita, tavoitteita että kehitysmahdollisuuksia. Halusin myös työn, jossa pääsee liikkumaan. Oivassa nämä asiat yhdistyivät.
– Lopulta en edes hakenut muihin yrityksiin, vaan otin yhteyttä Jaakkoon ja siitä prosessi lähti käyntiin, Teemu kertoo.
Opinnäytetyö avasi silmiä
Teemu Heikkisen opinnäytetyön aihe on ”Kiinteistöjen lämmitysratkaisujen tutkiminen ja kannattavuuden tarkastelu”.
– Halusin aiheen, joka on kiinnostava. Kun toimeksiantajan toiveet ja omat ajatukseni kohtasivat, palaset loksahtivat kohdalleen. Aihealuetta käsiteltiin opinnoissa usein, mutta työ itsessään opetti vielä paljon lisää. Sain paljon täydentävää tietoa, pääsin kontaktoimaan alan toimijoita ja heidän avullaan osaamiseni kasvoi vielä entisestään.
Opinnäytetyössä Teemu vertaili kolmen erilaisen liikekiinteistön mahdollisuuksia korvata kaukolämpö taloudellisesti järkevällä tavalla jollain muulla lämmitysmuodolla.
– Jokaiselle liikekiinteistöille saatiin vähintään yksi kannattava korvaava vaihtoehto, pienemmille kiinteistöille useita. Taloudellisesti investoinnit olisivat kannattavia, ja niillä olisi lisäksi vaikutusta kiinteistöjen energiatehokkuuteen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen. Kannattavuusarvioinneissa on huomioitava niin iso määrä muuttujia, että se oli itsellekin vähän yllätys. Silmät avautuivat lopullisesti opinnäytetyötä tehdessä.
Oma tilanne kannattaa selvittää
Oiva Isännöinti tarjoaa kaikille Oivan isännöimille taloyhtiöille Energiapalveluita. Taloyhtiön vuosittaisista käyttökustannuksista noin 40 prosenttia liittyy energiaan, joten säästö- ja kehityspotentiaalia on paljon.
– Liikkeelle kannattaa lähteä nykytilanteen selvittämisestä. Se on ainoa keino päästä selville oman taloyhtiön tilanteesta. Ilman energiatodistusta tai eri vaihtoehtojen soveltuvuutta selvittävää energiakatselmusta on vaikea tehdä kovin pitkälle vieviä johtopäätöksiä energiatoimien kannattavuudesta, Teemu Heikkinen muistuttaa.
Kun perustiedot ovat kasassa, voidaan tehdä energiatoimien kannattavuuslaskelmat ja laskea niiden vaikutukset CO2-päästöihin. Laskelmien perusteella selvitetään mahdollisuudet taloyhtiölle sopiviin ja järkeviin energiahankkeisiin. Samalla voidaan poissulkea ne vaihtoehdot, joilla ei saavuteta merkittävää hyötyä kustannuksiin nähden.
Oiva Isännöinnin Energiapalvelut tekee asiakkailleen myös lämmitysmuotojen vertailulaskelmia sekä auttaa ARA-avustusten hakemisessa ja energiaremonttien kilpailuttamisessa, urakoiden johdossa ja valvonnassa sekä jälkilaskennoissa.
– Energia-asioissa ei ole yksiselitteistä tapaa toimia oikein, vaan asioita pitää katsoa aina taloyhtiökohtaisesti. Energiaan liittyvillä asioilla on kuitenkin niin iso merkitys asumiskuluihin, että taloyhtiön hallituksen kannattaa kyllä panostaa asioiden selvittämiseen ja vaihtoehtojen tutkimiseen. Apua siihen on saatavissa asiaan perehtyneiltä asiantuntijoilta, Teemu Heikkinen sanoo.
Hallinnoi evästeiden käyttöä
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotka auttavat verkkosivustoa toimimaan ja sovelluksia seuraamaan kuinka olet vuorovaikutuksessa sivuston kanssa. Näiden tietojen avulla jatkokehitämme verkkosivustoa paremmaksi.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Nämä evästeet ovat aina käytössä, jotta verkkosivusto voi toimia.
Preferences
Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tekemiesi valintojen muistamiseen ja sivuston turvallisuuden varmistamiseen.
Tilastointi
keräämme näillä evästeillä tietoa sivuston käytöstä. Tämä tiedon pohjalta pystymme kehittämään sivustoa vastaamaan paremmin käyttäjän tarpeisiin..The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markkinointi
Näiden evästeiden avulla mittaamme kohdennamme markkinointia ja mittaamme sen tehokkuutta.