Usein kysytyt kysymykset
Askarruttaako asuminen? Täältä voit lueskella vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.
Hyvää taloyhtiöelämää etsimässä? Aspamme auttaa!
Asuminen
Isännöitsijä huolehtii taloyhtiön johtamisesta. Huoltoyhtiö puolestaan vastaa pienkorjauksista, vikailmoituksista, lumitöistä, nurmikon leikkaamisesta sekä yhtiön huollosta ja korjauksista.
Asuintalostasi vastaava huoltoliike yhteystietoineen on ilmoitettu asukassivulla ja taloyhtiön ilmoitustaululla. Tiedon saat myös asiakaspalvelustamme – ota yhteyttä.
Laadi asiasta häiriöilmoitus kirjallisesti isännöitsijälle. Ilmoitukseen olisi hyvä myös kirjata häiriön päivämäärä ja aika. Mikäli häiriöt ovat toistuvia, kannattaa asiasta pitää häiriöpäiväkirjaa ja toimittaa se taloyhtiön isännöitsijälle.
Muuttoilmoitus tehdään isännöitsijälle ja huoltoyhtiöön, joka myös vaihtaa nimen oveen.
Muuttoilmoitus tulee tehdä myös digi- ja väestötietovirastolle. Sen voi tehdä digitaalisesti täällä: https://dvv.fi/muutto
Jos asut asunto-osakeyhtiössä, ole näissä tapauksissa yhteydessä asiakaspalveluumme. Kätevimmin hoidat asian näillä lomakkeilla:
Jos kyseessä on vuokratalo, ota yhteyttä huoltoliikkeeseen tai parkkiyhtiöön..
- Tiedustele autopaikkaa
- Tiedustele saunavuoroa
Tieto taloyhtiölaajakaistasta löytyy asunto-osakeyhtiön asukassivuilta.
Voit myös tiedustella asiaa asiakaspalvelustamme. Yhteystiedot löydät täältä.
Jos et tiedä ulko-oven ovikoodia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Katso yhteystiedot täältä.
Asukassivut tarjoavat kattavat tiedot talosi yhteisistä tiloista. Voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme – katso yhteystiedot täältä.
Ota yhteyttä huoltoyhtiöön tehdäksesi vikailmoituksen. Huoltoyhtiön yhteystiedot löydät asukassivuilta ja taloyhtiösi ilmoitustaululta.
Lähtökohtaisesti ei, mutta vuokralainen ja vuokranantaja voivat sopia tällaisesta järjestelystä. Osapuolet voivat myös keskenään sopia, maksaako vuokralainen vesimaksun vuokranantajalle vai suoraan asunto-osakeyhtiölle.
Sovi asiasta ensiksi vuokranantajan kanssa. Seuraavaksi vuokranantaja tilaa avaimen isännöitsijältä, ja saat sen käyttöösi.
Osakkaat
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme ja kerro asiasi. Asiakaspalvelijamme ohjaavat sinut suoraan oikean henkilön puheille. Ota yhteyttä!
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelijamme neuvovat, miten toimia, ja heiltä voit tilata lukon uudelleensarjoituksen sekä uudet avaimet. Ota yhteyttä!
Pääsääntöisesti kaikista huoneiston muutostöistä tulee olla yhteydessä isännöitsijään. Sen sijaan maalauksesta ja tapetoinnista ei tarvitse erikseen ilmoittaa. Remonttiohjeemme voit lukea lisää muutostyöilmoituksen laatimisesta ja remonttikäytänteistä taloyhtiössä.
Voit myös tehdä muutostyöilmoituksen suoraan verkossa.
Voit tehdä muutostyöilmoituksen sähköisesti täällä: Remontit. Lisätietoa ilmoituksen laatimisesta ja remonttikäytänteistä taloyhtiössä saat remonttiohjeestamme.
Lainaosuus on osakkeenomistajan osuus taloyhtiön ottamien lainojen kokonaismäärästä. Lainaosuuden mukaan määräytyy se, minkälaista rahoitusvastiketta osakkeenomistaja maksaa yhtiövastikkeen ohella. Kerralla koko lainaosuuden maksamiseen on yleensä kaksi tilaisuutta vuodessa, mutta tämä riippuu taloyhtiön pankista.
Kuullaksesi enemmän yhtiölainasta, lainaosuudesta ja lainan maksamisesta, ole yhteydessä taloyhtiösi kirjanpitäjään, jonka tavoitat ottamalla ensin yhteyttä asiakaspalveluumme. Yhteystiedot löydät täältä.
Korko vaihtelee otetun lainan mukaan, ja tarkat korkotiedot ja koronmääräytymisperusteet voit löytää edellisen tilikauden vahvistetusta tilinpäätöksestä.
Tämä tieto löytyy yhtiökokouksen pöytäkirjasta tai kysymällä meidän asiakaspalvelustamme. Rahastointipäätös tehdään vuosittain varsinaisessa yhtiökokouksessa.
Jos vastikkeet on tuloutettu eli luettu taloyhtiön kirjanpidossa tuloksi, voit vähentää pääomavastikkeet vuokratulosta. Jos pääomavastike on rahastoitu taloyhtiön kirjanpidossa, et voi vähentää vastiketta vuokratulosta. Lisätietoja löydät Verohallinnon sivuilta.
Tasauslaskun muodostamiseen tarvitaan vesimittarin lukema, kun edellinen vuokralainen on muuttanut pois. Mikäli et itse pysty lukemaan lukemaa ja ilmoittamaan sitä isännöitsijälle, ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta mittarin luenta saadaan järjestettyä.
Olemassa on myös etäluettavia mittareita. Tämä on kuitenkin taloyhtiökohtaista, ja asiakaspalvelustamme voit varmistaa, onko vesimittarisi etäluettava vai ei.
Ensiksi tulee selvittää, montako avainta huoneistolla on. Tämän tiedon saat varmistettua asiakaspalvelustamme. Jos kyseessä on lisäavain huoneistoon, voit tilata sen isännöitsijältä tekemällä kirjallisen avaintilauksen.
Mikäli avaimesi on kadonnut, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Isännöitsijä voi tarvittaessa tilata lukkojen uudelleensarjoituksen sekä uudet avaimet.
Osakkeita siirretään henkilöltä toiselle useimmiten asuntokaupan yhteydessä. Osakesiirron yhteydessä isännöitsijälle tulee toimittaa kauppakirja, osakekirja siirtomerkintöineen sekä todistus maksetusta varainsiirtoverosta.
Yleensä yhtiön varsinainen yhtiökokous pidetään viimeistään kuuden kuukauden kuluttua tilikauden päättymisestä, siis vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.
Mikäli taloyhtiön käytänteissä on poikkeuksia, ne mainitaan taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä.
Osakkaan ja taloyhtiön huolto- ja korjausvastuut on lueteltu täällä: Vastuunjakotaulukko.
Kyllä voi. Voit tilata e-laskun verkkopankistasi ja ottaa myös käyttöön laskun suoraveloituksen.
Perusteet yhtiövastikkeen nostolle löytyvät yhtiökokousmateriaalin talousarviokohdasta. Useimmiten kokouksessa on todettu, ettei yhtiön nykyinen vastike kata talousarviossa esitettyjä kuluja. Kulujen kattamiseksi yhtiövastiketta on ollut tarpeen nostaa.
Ole asiassa yhteydessä asiakaspalveluumme – katso yhteystiedot.
- Siirry selaimella osoitteeseen asukas.hausvise.fi
- Syötä sähköpostisi kenttään ja klikkaa ”Kirjaudu sisään”-painiketta. HUOM! Kirjautumisessa on käytettävä sähköpostiosoitetta, joka on tallennettu isännöintijärjestelmään. Jos kirjautuminen ei onnistu, saat asukassivut käyttöösi ilmoittamalla sähköpostiosoitteesi asiakaspalveluumme (Ota yhteyttä – Katso Oiva Isännöinnin yhteystiedot)
- Tämän jälkeen järjestelmä toimittaa sinulle kirjautumiseen vaaditun PIN-koodin sähköpostiosoitteeseesi. Jos PIN-koodin sisältävä viesti ei saavu muutaman minuutin kuluessa, kannattaa tarkistaa myös roskapostikansio siltä varalta, että viesti on päätynyt sinne.
- Syötä sähköpostitse saapunut PIN-koodi asukassivujen kirjautumiskenttään, minkä jälkeen pääset kirjautumaan sivuille.
Hausvise on Oiva isännöinnin tarjoama henkilökohtainen asiointikanava taloyhtiöön ja omaan asumiseen liittyvissä asioissa. Hausvise-isännöintijärjestelmä mahdollistaa uudenlaiset digitaaliset asukaspalvelut taloyhtiölle ja sen asukkaille. Järjestelmän avulla tiedon jakaminen ja sähköinen asiointi taloyhtiön ja isännöinnin välillä hoituu saumattomasti ja läpinäkyvästi. Hausvise avaa henkilökohtaisen näkymän jokaiselle asukkaalle ja osakkaalle taloyhtiöön ja omaan asumiseen liittyvien tietojen tarkasteluun.
Hallitus
Sähköinen huoneistotietojärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2023 loppuun mennessä, ja tiedotamme osakkeenomistajia asiasta käyttöönoton lähestyessä.
Huomaathan, että osakkeenomistajan tulee itse hakea omistukselleen sähköistä merkintää, minkä yhteydessä perinteinen paperinen osakekirja mitätöidään. Lue lisää sähköisen huoneistotietojärjestelmän käyttöönotosta Maanmittauslaitoksen sivuilta.
Hallituksen jäsen pääsee asukassivuilta seuraamaan yhtiön taloudellista tilannetta.
Taloyhtiön taloudellinen tilanne käydään läpi myös taloyhtiön hallituksen kokouksessa isännöitsijän esittelemänä. Katsaus taloudelliseen tilanteeseen pitää sisällään ennakot, saatavat, kassasaldon ja tuloslaskelman.
Taloyhtiön taloustilanne käydään kattavasti läpi myös varsinaisessa yhtiökokouksessa.
Yleensä kokouspalkkiot maksetaan kerran vuodessa joko joulukuussa tai hallituksen vaihtuessa yhtiökokouksen jälkeen.
Isännöitsijällä on aina varahenkilö, joka hoitaa varsinaisen isännöitsijän vastuita tämän poissaolon aikana. Ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme, saat tietää, kuka tuuraa isännöitsijääsi. Löydä yhteystiedot.
Hallituksen kokouspöytäkirjat ja taloyhtiön sopimukset on koottu taloyhtiösi asukassivuille.
Hallituksen kannattaa käydä viestintäsuunnitelmansa isännöitsijän kanssa läpi, jolloin isännöitsijä voi esittää siitä parannusehdotuksensa.
Viestintäsuunnitelmassa sovitaan yhtiön viestinnästä ja viestintätavoista. Tavallisesti taloyhtiö lähettää ajankohtaisia asioita käsittelevän tiedotteen osakkailleen kolmesta neljään kertaa vuodessa. Näistä yhtiökokoustiedote kiinnostaa yleensä osakkaita eniten.
Energiakustannuksia voi alentaa pitämällä huonelämpötilan 20–22 asteessa sekä vähentämällä lämpimän veden käyttöä. Myös huoneiston tuulettamista pakkasella on syytä välttää, jotta lämpöä ei mene hukkaan.
Hallituksen ja isännöitsijän kanssa kannattaa keskustella myös yhtiön lämmityskäyrän alentamisesta yhdellä asteella. Yhden asteen alennus säästää vuositasolla jopa 5 % lämmityskuluissa.
Yhteisten tilojen huonelämpötilan tulisi olla 17 astetta. Tämä kannattaa ottaa esille hallituksen kokouksessa, ja asiasta on syytä keskustella isännöitsijän sekä huoltoliikkeen kanssa.
Lämmityskulujen suitsemiseksi on syytä myös varmistaa, että kiinteistön lämmönsäätelyautomatiikka on kunnossa. Tässä asiassa yhtiötäsi auttavat tekniset isännöitsijämme, jotka tarvittaessa optimoivat automatiikan säädöt energiankulutuksen hallitsemiseksi.
Mikäli kyseessä on hallituksen kokous, josta tehdään pöytäkirja, silloin kokouspalkkio maksetaan, jos muuta ei ole sovittu.
Mikäli kokous on epävirallinen, eikä siitä tehdä pöytäkirjaa, tällöin pääsääntöisesti kokouspalkkiota ei makseta.
Päätöksen siitä, mistä kokouksista ja millä perusteilla hallitukselle maksetaan palkkiot, tekee viime kädessä yhtiökokous.
Olemme apunasi taloyhtiöelämässä
Asioi helposti verkossa tai ota yhteys asiakaspalveluun
Taloyhtiön digiapurit
Hoida arjen asioita, ilmoita muutoksista, tutki vastuunjakoa ja osta asiakirjoja kätevästi digiapureillamme. Taloyhtiösi tiedot ja talouden seurannan löydät asukassivuilta.
Oiva Isännöinnin asiakaspalvelu apunasi
Tavoitat meidät yhteydenottolomakkeella tai puhelimella. Ollaan yhteyksissä!