Isännöinnin hinnoittelu

Kiinteistöliiton vuoden 2023 isännöintipalkkioita koskeva tutkimus vahvisti, että isännöinnin hinnoittelussa on isojakin eroja. Samassa tutkimuksessa taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat arvioivat, että sopimussisältöjen ja hinnoittelun selkeys on aiemmasta heikentynyt.

Oivan toiminta perustuu kaikilta osin läpinäkyvyyteen, myös hinnoittelussa.

Taloyhtiöt, niiden tarpeet ja toimintamallit ovat lähtökohtaisesti hyvinkin erilaisia, joten yhteen kiinteään hintaan pohjautuva isännöinnin hinnoittelu ei ole toimivin. Oiva Isännöinnillä jokaisen taloyhtiön sopimuksen sisältö räätälöidään asiakasyhtiölle sopivaksi.

– Teemme jokaiseen tarjoukseen tarkan räätälöidyn erittelyn hinnan muodostumisesta. Näin asiakas tietää mistä maksaa, ja taloyhtiön hallitus pystyy ennakoimaan isännöinnin kustannukset. Isännöintipalkkio ja mahdollinen erillislaskutus ovat muiden laskujen tavoin koko ajan taloyhtiön hallituksen nähtävillä. Ei vain kerran vuodessa, vaan läpi vuoden, kertoo Oivan myyntijohtaja Tomi Taanila.

Isännöinnin palvelun ja sen hinnoittelun on kohdattava taloyhtiön toiveet ja tarpeet.

Räätälöidyt hinnat jokaiseen tarpeeseen

Isännöinnin peruspaketin pohjana on lakisääteiset tehtävät eli laajasti taloyhtiön hallinnon ja talouden johtaminen sekä suunnitelmalliseen kiinteistönpitoon liittyvät kiinteistön ylläpidon palvelut. Oivalla tehtävät on yksilöity isännöinnin tehtäväluettelossa, joka liitetään aina tarjoukseen mukaan.

– Peruspaketin hintaan vaikuttaa muun muassa huoneistolukumäärä ja -neliöt, sijainti, kiinteistöjen ikä, aiemmin tehdyt ja tulossa olevat remontit, autopaikat ja arvonlisäverolliset liiketilat sekä mahdolliset erilaiset yhteisjärjestely- tai muut sopimukset, jotka on huomioitava yhtiön arjessa, Taanila kertoo.

Oivan tarjouksissa on aina mukana selkeä hinnoittelu myös peruspakettia täydentävistä räätälöidyistä palveluista.

– Olemme keränneet siihen kaikki yleisimmät taloyhtiöiden tarvitsemat palvelut, jotta vuosittainen isännöinnin kokonaishinta olisi mahdollisimman tarkasti arvioitavissa etukäteen. Ennen kuin näitä taloyhtiön tarpeista lähteviä palveluita aletaan toteuttaa, ne hyväksytetään hallituksella ja toimenpiteiden kustannusvaikutus käydään selkeästi läpi, Tomi Taanila toteaa.

Tyypillisiä peruspaketin täydennykseksi taloyhtiöille tuotettavia asiantuntijapalveluita ovat esimerkiksi osakkaiden kunnossapito- ja muutostöiden valvonta, erilaisten dokumenttien – kuten taloyhtiöstrategian, kunnossapitotarveselvityksen, huoltokirjan tai energiatodistuksen – laatiminen, laajemmat viestintäpalvelut tai hallinnollisiin muutoksiin liittyvien virallisten toimenpiteiden toteuttaminen.

Taloyhtiöt tarvitsevat kasvavassa määrin apua myös erilaisissa rakennus- ja energiatekniikan haasteissa. Oivalla teknisen isännöinnin palvelut on mahdollisimman pitkälle paketoitu ja hinnoiteltu etukäteen. Hankintoja tehdessä kustannukset ovat siten ennalta tiedossa.

– Moni isännöintitoimisto on ulkoistanut tekniset palvelunsa. Oivalle on kertynyt paljon osaamista erilaisista hankkeista ja niiden toteuttajista. Silloin kun Oivan tekninen isännöinti on hankkeen toteuttajana raportointi ja dokumentointi tehdään aina samalla tavalla ja se antaa lisää vertailukelpoista tietoa niin taloyhtiölle kuin isännöinnillekin. Hankkeen kokonaiskuluja on helppo vertailla aiempien vastaavien hankkeiden kanssa, Tomi Taanila toteaa.

Isännöinnin hinnoittelun vertailu mahdollisimman helpoksi

Peruspaketin ja räätälöityjen palveluiden selkeä avaaminen tekee Oivan tarjouksen vertailukelpoiseksi muiden tarjoajien kanssa, mikäli myös he toimivat avoimesti.

– Tarjousten vertailu on hallituksilta saamamme palautteen mukaan käsittämättömän hankalaa. Oivalla olemme pyrkineet tekemään isännöinnin hinnoittelun niin selkeäksi ja läpinäkyväksi kuin mahdollista jo tarjousvaiheessa.

Oivan lähestymistapa hinnoitteluun lähtee palveluiden paketoinnin ajatuksesta. Se tuo taloyhtiölle ennakoitavuutta ja helpottaa esimerkiksi budjetointia.

Palveluhinnastoon tehtävät muutokset hyväksytetään aina ennalta hallituksella.

Taloyhtiön hallituksella on myös koko kalenterivuoden ajan milloin tahansa mahdollisuus seurata kustannuksia ja talouden kehitystä digitaalisesta palvelusta.

Hintoja vertailtaessa on hyvä varmistaa, että hyödyt tulevat aina täysimääräisesti taloyhtiölle

Taloyhtiölle palveluita hankkiessaan Oiva noudattaa tiukkoja periaatteita. Päätösvalta hankinnoissa on aina vain ja yksinomaan hallituksella. Kaikki mahdolliset hankintoihin liittyvät alennukset tai edut ohjataan täysimääräisesti taloyhtiön hyödyksi. Tehdyt sopimukset ovat myös avoimesti hallitusten nähtävillä.

Kustannusten ennustettavuus on oleellista esimerkiksi korjaushankkeissa. Kiinteistöliiton tutkimuksen mukaan 40 % isännöintiyrityksistä laskuttaa taloyhtiön korjaushankkeissa urakkasumman perusteella määräytyvän projektinhallintapalkkion. Usein se on 1–5 prosenttia urakkahinnasta.

– Oivalla lähestymme asiaa toisin. Teemme aina hankkeiden projektijohtamisesta erillisen tarjouksen, jossa hintalappu on selkeästi mukana. Taloyhtiön hallituksen on sen pohjalta helppo päättää tarjouksen hylkäämisestä tai hyväksymisestä. Projektijohdon kokonaiskustannus on näin tiedossa jo hankkeen alkaessa, Tomi Taanila selventää.

Isännöinti Luotsi osaksi Oiva Isännöintiä

Isännöinti Luotsi Oy osaksi Oiva Isännöintiä

Isännöinti Luotsi Oy on liittynyt osaksi Oiva Isännöintiä 2.9.2024.   Yritysosto vahvistaa Oiva Isännöinnin asemaa johtavana isännöintialan toimijana. Samalla se mahdollistaa jatkuvasti kehittyvien digitaalisten palveluiden tarjonnan laajentamisen ja vie koko alaa kohti asiakaslähtöisempiä ratkaisuja.   Isännöinti Luotsi on arvostettu ja hyvämaineinen yritys, joka tarjoaa ensiluokkaista palvelua, jossa henkilöstö- ja asiakaskokemus ovat tutkitusti erinomaisia. Isännöinti Luotsi on toiminut […]

Luovutamme verta työajalla

Verenluovutus työajalla – vastuullisuus osana Oiva Isännöinnin arkea

Verenluovutuksen salliminen työajalla on yksi esimerkki siitä, miten uudistamme yrityksen toimintatapoja, huomioimme työntekijöitä ja laitamme yhteiskunnallisen vastuun priolistalle. Nykyajan työelämässä työnantajien rooli vastuullisuuden edistäjinä korostuu entisestään. Yhä useampi työntekijä haluaa tuntea työnsä merkitykselliseksi ja saada myös työpaikaltaan tukea henkilökohtaiseen kasvuun ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Meille Oiva Isännöinnissä verenluovutuksen mahdollistaminen työaikana on osoitus siitä, että välitämme työntekijöidemme […]

Oiva Isännöinti Group Oy panostaa kasvuun ja vahvistaa johtoryhmäänsä: Janika Vilkman yritysosto-, vastuullisuus- ja lakiasianjohtajaksi ja Juhani Kenttälä henkilöstöjohtajaksi

Oiva Isännöinti Group Oy vahvistaa asemaansa isännöintialan alan johtavana toimijana Suomessa ja kiihdyttää kasvuaan nimittämällä kaksi avainhenkilöä johtoryhmäänsä. Janika Vilkman ja Juhani Kenttälä on valittu tuomaan pitkän linjan osaamista sekä strategista näkemystä, jotka tukevat konsernin tulevaisuuden tavoitteita. Molemmat raportoivat tehtävissään Oiva Isännöinti -konsernin toimitusjohtaja Jussi Niemelälle. –Oivan strategia on jatkaa kasvua ja keskittyä alan parhaaseen […]

Taloyhtiön vuosikello

Taloyhtiön vuosikello

Taloyhtiön vuosikello auttaa seuraamaan, mitä kussakin kvartaalissa kannattaa tehdä ja ottaa huomioon taloyhtiön toiminnan sujuvuuden varmistamiseksi. Konkreettiset muistilistat lisäävät läpinäkyvyyttä, helpottavat taloyhtiön johtamista ja sujuvoittavat arkea. Asukkaat pysyvät kartalla, mitä taloyhtiössä tapahtuu ja milloin. Hallituksen jäsenet pysyvät ajan tasalla tärkeistä tehtävistä, kuten yhtiökokouksen valmisteluista, tilinpäätöksen laatimisesta ja korjaushankkeiden valvonnasta. Tämä lisää tehokkuutta ja suunnitelmallisuutta, mikä […]