Oiva Isännöinnin uusi AI apuri vastaa asumisen kysymyksiin kellon ja kalenterin ympäri

Verkkosivujen etusivulla kävijää tervehtivä tekoälyavusteinen keskustelurobotti tarjoaa luotettavaa tietoa selkeässä muodossa ja ohjaa asiointipolulla eteenpäin. Perinteisten palvelukanavien rinnalle otettu uutuus on tiettävästi ensimmäinen laatuaan koko isännöinnin toimialalla.

Kenen vastuulle kuuluvat taloyhtiössä ikkunanpuitteet? Mistä kaikista remonteista tulee tehdä muuttotyöilmoitus? Taloyhtiöasuminen herättää tunnetusti jos jonkinlaisia kysymyksiä niin asukkaiden kuin yhtiön osakkaiden ja hallituslaisten parissa.

Oiva Isännöinnin verkkosivuille huhtikuussa lisätty AI apuri tarjoaa selkokielisiä vastauksia lukuisiin kysymyksiin ja antaa napakoita toimintaohjeita erilaisiin taloyhtiöarjen tilanteisiin. Oivan ja sen yhteistyökumppanien kehittämä palvelu on tiettävästi isännöinnin toimialalla ensimmäinen laatuaan.

– Me haluamme mahdollistaa erinomaisen asukaskokemuksen ja sujuvan asioinnin kaikille asiakkaillemme. Tiedämme tavoitteen saavuttamisen edellyttävän jatkuvaa ajan hermolla pysymistä myös tekoälyratkaisujen saralla. Kehitämme verkkosivujamme käyttäjien digitaalisia askelmerkkejä tutkimalla sekä laajan sisäisen ja myös ulkoisen asiantuntijaverkostomme voimin. Ja mikä tietysti tärkeintä, asiakkaittemme tarpeita ja kuunnellen, Oiva Isännöinnin asiakaskokemusjohtaja Petri Uomala kertoo.

AI apuri palvelee perinteisen asioinnin rinnalla

Oivan AI apuri eli tekoälyavusteinen kysymys-vastausrobotti tuo siis Oivan asiakkaille uuden tavan saada asiantuntevaa ja luotettavaa tiedollista apua juuri siinä hetkessä, kun sitä tarvitsee. AI apuri palvelee paikallisten isännöintitoimistojen perinteisten palvelukanavien rinnalla.

– AI apurin avulla voimme palvella entistä paremmin myös toimistoajan ulkopuolella, eli iltaisin, viikonloppuisin ja pyhinä. Uskomme tällaiselle palvelumallille olevan vahva sijansa tässä ajassa, Uomala kuvailee. 

– Vaikka palvelu on ensisijaisesti suunnattu asiakkaillemme, sitä voivat toki hyödyntää myös kaikki muut, joita asumisen asiat kiinnostavat, hän vinkkaa.  

Osana verkkosivujen kehitystä Oiva on uudistaa lähitulevaisuudessa myös verkkosivuilta löytyvät asiointilomakkeet, eli muun muassa muutto- ja remontti-ilmoitukset sekä asiakirjatilaukset. 

– Tavoitteemme on tehdä asiakkaittemme sähköisestä asioinnista mahdollisimman mutkatonta ja helppoa. Verkkosivuilla tehtävien palvelupyyntöjen sähköinen käsittelymalli on nyt aiempaa suoraviivaisempi. Osa lomakkeista ohjautuu myös kolmansille osapuolille kuten huoltoyhtiöön automaattisesti, mikä sekin tuo lisää ripeyttä palveluprosessiimme, Uomala toteaa.

 AI apuri tarjoaa asiantuntijoiden keräämää tietoa lähdeviitteineen

Oivan AI apurin antamat vastaukset rakentuvat lähdeaineistoista, jotka ovat Oivan itse kokoamia. Keskustelurobotin kehitystyössä on ollut mukana paitsi koko joukko tekoälytekniikan ”koodivelhoja” myös asumisen ja isännöintialan palveluasiantuntijoita, kuten Oivan asiakaspalvelupäällikkö Sanna Rantasalo-Keinonen tiimeineen.

– Olemme vuosien saatossa huomanneet, että saamme runsaasti kysymyksiä ja yhteydenottoja samoista teemoista. Nyt olemme niputtaneet nuo tiedot yhteen ja kehittäneet niiden pohjalle uuden sujuvamman digiasioinnin mallin, Rantasalo-Keinonen kertoo.

– Kaikki keskustelurobotin lähdetiedot ovat siis omissa käsissämme, ja me myös rikastamme lähdetietokantaa jatkuvasti sitä mukaa, kun uusia aiheita nousee asiakaskeskusteluissa esille. Myös vastausten lähdeviitteet tuodaan AI apurissa käyttäjälle tarjolle, minkä ansiosta hän voi halutessaan tutustua kysymyksensä aihepiiriin myös syvemmin muutamalla klikkauksella, Rantasalo-Keinonen lisää.

Isännöinnin palvelut helpommin hankittaviksi

Oiva Isännöinti siis kehittyy ja digitalisoituu, mutta yhtiö pitää silti kiinni paikallisesta ja ihmisläheisestä asiakaspalvelutavastaan. Nyt keväällä verkkosivuilla on nähty uusia avauksia myös taloyhtiöpäättäjille, jotka vasta etsivät sitä oikeaa, parempaa isännöintiä tarjoavaa kumppania.   

– Olemme pyrkineet tekemään isännöintipalvelujen hankkimisen mahdollisimman mutkattomaksi ja selkeäksi sekä tarjottujen palvelujen laajuuden kuin myös kustannusten osalta. Palvelumme on nyt niputettu neljään eritasoiseen pakettiin, joiden joukosta taloyhtiö voi valita omiin tarpeisiinsa sopivimman.

– Palvelupaketin valinnan voi aloittaa esimerkiksi vastaamalla pikakyselyyn, jossa kartoitetaan taloyhtiön kotipaikkakunta ja asuntojen lukumäärä. Kyselyn tuloksena saa suoraan suuntaa antavan arvion isännöintipalvelumme kuukausihinnasta, Oivan myyntijohtaja Tomi Taanila kertoo.

Tutustu Oivan palvelupaketteihin tästä

Tekninen isännöitsijä on taloyhtiön puolia pitävä rakennustekniikan ekspertti

Isännöintitoimistossa työskentelevä tekninen isännöitsijä on remonttikoordinaattori ja tietotuki, ”taloyhtiön tekninen selkäranka”, joka palvelee taloyhtiöitä isännöitsijän rinnalla. Mitä kaikkea tällaisen asiantuntijan työpöydälle käytännössä kuuluukaan? Ja mikä on tekemisen merkitys taloyhtiöille ja sen ihmisille? Teknisen isännöitsijän työnkuvasta ja tämän työpanoksen moninaisesta merkityksestä kertoo Arto Liiten, joka työskentelee kyseisessä roolissa Satakunnan alueen Oiva Isännöinnissä. Liitenin mukaan tekninen isännöitsijä on […]

Taloyhtiöiden osakeluettelot viety huoneistotietojärjestelmään – käsittelypalvelun ruuhka voi vaikuttaa kevään yhtiökokouksiin

Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmän ruuhkautuminen saattaa vaikuttaa etenkin uusien osakkaiden arkeen: omistaja saa viralliset osakkaan oikeudet vasta, kun asuntokaupan jälkeinen omistusmuutos on rekisteröity ja tieto siitä on välitetty myös Oivalle. Uusien omistusten käsittely Maanmittauslaitoksella saattaa tällä hetkellä kestää harmillisen pitkään, eli jopa 5-6 kuukautta ja osakekirjojen sähköistyksissä peräti kahdeksan kuukautta. Oivan isännöimien taloyhtiöiden osakeluettelot on siirretty Maanmittauslaitoksen […]

Isännöinnille tulee rahanpesulain myötä uusia velvollisuuksia 

Jatkossa isännöinnin on tunnettava asiakkaansa ja seurattava pakotelistauksia. Asiakkaillemme muutos näkyy lähinnä vuosittain hallituksen jäsenille lähetettävinä tuntemiskyselyinä, joissa selvitetään, onko joku hallituksen jäsenistä poliittisesti vaikutusvaltainen. 

Oiva nyt myös turkulaisten saataville!

Oiva Isännöinti on ostanut turkulaisen Isännöintimestarit Oy:n koko osakekannan. Vuonna 2009 perustettu toimisto on tarjonnut isännöintipalveluita lähinnä Turun talousalueen taloyhtiölle. Turkuun laajentuminen kasvattaa Oivan toimistopaikkakuntien määrän jo 17:ään. Kaupan myötä Oivan toimistokartan pisteisiin lisätään uusi merkintä Turun kohdalle. Muut toimistopaikkakunnat ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Mäntsälä, Porvoo, Tampere, Nokia, Lahti, Pori, Rauma, Eura, Jyväskylä, Kuopio, Seinäjoki, […]